תנ"ך - ולא־קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה
אשר
ידעו
ה'
פנים
אל־פנים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְלֹא־קָ֨ם
נָבִ֥יא
ע֛וֹד
בְּיִשְׂרָאֵ֖ל
כְּמֹשֶׁ֑ה
אֲשֶׁר֙
יְדָע֣וֹ
יְהוָ֔ה
פָּנִ֖ים
אֶל־פָּנִֽים:
(דברים פרק לד פסוק י)
וְלֹא־קָם
נָבִיא
עוֹד
בְּיִשְׂרָאֵל
כְּמֹשֶׁה
אֲשֶׁר
יְדָעוֹ
יְהוָה
פָּנִים
אֶל־פָּנִים:
(דברים פרק לד פסוק י)
ולא־קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה
אשר
ידעו
ה'
פנים
אל־פנים:
(דברים פרק לד פסוק י)
ולא־קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה
אשר
ידעו
יהוה
פנים
אל־פנים:
(דברים פרק לד פסוק י)
וְלָא
קָם
נְבִיָא
עוֹד
בְּיִשׂרָאֵל
כְּמֹשֶׁה
דְּאִתגְּלִי
לֵיהּ
יְיָ
אַפִּין
בְּאַפִּין
:
ולא
-
י"ז
ראשי
פסוקים
בסיפרא:
ראה
דב'
א
,
כו.
ולא
-
קם
-
ב':
דב'
לד
,
י;
אס'
ה
,
ט.
וחד:
לא
קם
-
מ"ב
כג
,
כה.
פנים
אל
-
פנים
-
ה':
*בר'
לב
,
לא;
*שמ'
לג
,
יא;
דב'
לד
,
י;
שו'
ו
,
כב;
יח'
כ
,
לה.
ולא
קם
ב'
ולא
קם
נביא
[עוד
בישראל
ולא
זע]
ממ[נו].
וחד
ואחריו
לא
קם
כמהו.
ולא
-
קם
-
ב';
כמשה
-
ל';
פנים
אל
-
פנים
-
ה'.
אשר
ידעו
יי'
פנים
אל
פנים
-
שהיה
לבו
גס
בו
ומדבר
אליו
בכל
עת
שרוצה
,
כעיניין
שנאמר
"ועתה
אעלה
אל
יי'
[אולי
אכפרה
בעד
חטאתכם"
וכו']
(שמ'
לב
,
ל);
"עמדו
ואשמעה
מה
יצוה
יי'
לכם"
(במ'
ט
,
ח).
כמשה
אשר
ידעו
וגו'
-
כמו
שכתוב
"אם
יהיה
נביאכם...
לא
כן
עבדי
משה"
וגו'
(במ'
יב
,
ו
-
ז).
אם
יראו
הרואים
פירושים
קדומים
שנוטים
לצד
פשט
אחר
בעניינים
אחרים
,
יתנו
לב
כי
אינם
דרך
ארץ
לפי
חכמת
דברי
בני
אדם
,
או
כפירוש
הפסוק
אינו
כן
,
ואינו
יכול
לפרש
כל
כך
ולפרש
טעמי
הקושיות
אלא
מעט
מזער
,
כי
לא
יכיל
דיו
וקולמוס
וקלף
להספיק.
הלא
תראה
מה
פירש
זקיני
,
זכר
צדיק
לברכה
,
"כי
האדם
עץ
השדה
לבא
מפניך
במצור"
(דב'
כ
,
יט)
-
שמא
תאמר:
עץ
השדה
אדם
הוא
לבא
מפניך
במצור
,
לעמוד
כנגדך!
הלא
זה
הדבר
הבל!
וכי
מי
הוא
הדיוט
וכסיל
,
שסבור
שהעץ
יש
בו
כח
כאדם?
ולמה
הוצרך
משה
רבינו
לומר
דבר
שאינו
ראוי
להשמע?
ואני
פירשתיו
יפה
לפי
הפסוקים
ולפי
דרך
ארץ.
וכן
באיוב
,
שאמר
לו
אליפז:
"כי
לא
יצא
מעפר
און
ומאדמה
לא
יצמח
עמל"
(איוב
ה
,
ו)
-
ומפרש:
'כי
לא
יצא
הפורענות
שבא
עליך
מן
האדמה
ומן
העפר
,
אלא
מידך
היתה
זאת
לך'
,
גם
זה
הבל
הוא!
וכי
מי
לא
ידע
בכל
אלה
(ע"פ
איוב
יב
,
ט)
,
אשר
כשדים
ושבא
ואש
מן
השמים
והרוח
הבא
מעבר
המדבר
עשו
לו
כל
צרותיו
,
ולא
יצא
מן
הקרקע?
אך
פירושו
כמו
שפירשתי
,
שאמר
למעלה
"כאשר
ראיתי
חורשי
און
וזורעי
עמל
יקצרוהו"
(שם
ד
,
ח)
-
"אני
ראיתי
אויל...
ואקב
נוהו
פתאום.
ירחקו
בניו"
וגו'
,
"אשר
קצירו"
וגו'
(שם
,
ג
-
ה);
ולמה
כל
זאת?
"כי
לא
יצא
מעפר
און"
אשר
חרש
וזרע
בקרקע
ונעשה
אויל
משריש
,
אלא
ימות
"בארץ
שרשו
ובעפר
ימות
גזעו"
(איוב
יד
,
ח).
ופירוש
"כי
לא
יצא"
-
כמו
"ותוצא
הארץ
דשא"
(בר'
א
,
יב).
הרי
פירושו
לפי
הפסוקים
שלמעלה
ודרך
ארץ
ודבר
חכמה
,
מיסוד
רבי
שמואל.
פנים
אל
פנים
-
פרשתיו
(דב'
ה
,
ד).
ולא
קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה
-
אפילו
בישראל;
אבל
באומות
העולם
לא
צריכא
למימר
(ראה
ברכות
ז
,
א)
,
שהרי
ביקש
מלפני
הקדוש
ברוך
הוא
שלא
תשרה
שכינה
על
האומות
העולם
,
דכתיב
"ונפלינו
אני
ועמך"
(שמ'
לג
,
טז).
אשר
ידעו
יי'
פנים
אל
פנים
-
שהיה
מודיע
לו
מה
שהיה
אומר
לו
,
ולא
היה
מדבר
עמו
לא
במראה
ולא
בחִדוֹת
,
כשאר
נביאים
שהיה
מדבר
עמהם
על
ידי
חלום
וחזיון
,
כמו
שאמר
הקדוש
ברוך
הוא
לאהרון
ולמרים
(ראה
במ'
יב
,
ו
-
ח).
אשר
ידעו
יי'
פנים
אל
פנים
-
שהיה
לבו
גס
בו
ומדבר
אליו
בכל
שעה
ושעה
שירצה
,
כענין
שנאמר
"ועתה
אעלה
אל
יי'"
(שמ'
לב
,
ל);
"עמדו
ואשמעה
מה
יצוה
יי'
לכם"
(במ'
ט
,
ח);
לשון
רבנו
שלמה.
ואיננו
נכון
,
כי
היה
אומר:
'אשר
ידע
השם
פנים
אל
פנים'!
אבל
הוא
מלשון
"ואדעך
בשם"
(שמ'
לג
,
יז);
"ואתה
אמרת
ידעתיך
בשם"
(שם
,
יב);
יאמר
,
שלא
קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה
אשר
גדלו
השם
להיות
אליו
פנים
אל
פנים
בדבור.
וכן
"מה
אדם
ותדעהו"
(תה'
קמד
,
ג)
-
שתעשה
לו
כבוד
לָשׂוּם
דעתך
עליו
,
כמו
"מה
אנוש
ותגדלנו"
(ראה
איוב
ז
,
יז).
ויתכן
,
כי
בעבור
ששני
אנשים
המתראים
פנים
אל
פנים
נודעים
זה
לזה
בראיה
ההיא
,
אמר
שידעו
השם
פנים
אל
פנים
,
כי
לא
רצה
להזכיר
שיְדָעוֹ
משה
כן
,
לכבוד
של
מעלה.
ואל
תתמה
במה
שאמר
בשבח
משה
אשר
ידעו
יי'
פנים
אל
פנים
,
ואמר
"ודבר
יי'
אל
משה
פנים
אל
פנים"
(שמ'
לג
,
יא)
-
ובכל
ישראל
נאמר
גם
כן
"פנים
בפנים
דבר
יי'
עמכם"
(דב'
ה
,
ד);
כי
שם
באר
"מתוך
האש"
(שם)
,
לומר
,
ששמעו
קולו
מתוך
האש
בלבד
ולא
יראו
הפנים.
וכן
פירש
"ועל
הארץ
הראך
את
אשו
הגדולה
ודבריו
שמעת
מתוך
האש"
(דב'
ד
,
לו).
ועל
דרך
האמת
,
שידע
השם
פנים
אל
פנים
-
לדבקה
בו
בעת
שתבא
הרוח
במשה
רבינו;
וכן
היה
בעת
מתן
תורה.
אבל
לא
השיגו
הם
אלא
לקול
מתוך
האש.
והנה
באר
,
שכל
נבואותיו
של
משה
כְּיום
מתן
תורה
,
ושאר
הנביאים
-
היתה
עליהם
יד
יי'
(ע"פ
יח'
א
,
ג).
והבן
זה.
ולא
קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה
-
ידוע
מדברי
התורה
שלא
קם
נביא
תורה
ולא
יקום
זולת
משה
,
כי
שום
נביא
לא
יאמן
לחדש
בה
או
לגרוע
באופן
שישימהו
תורה
נוהגת
לדורות
,
כל
שכן
שלא
יאמן
לשנותה
ולהמירה
באחרת;
וזה
כלו
מבואר
ממה
שקדם
(ראה
פירושו
לדב'
יח
,
טו).
ולזה
לא
זכר
כאן
זה
ההבדל
הנפלא
שיש
בין
נבואת
משה
ובין
נבואת
זולתו
,
אבל
זכר
מה
שהובדל
בו
משה
מכל
נביא
שיקום
להתנבא
בישראל.
ומזה
התבאר
שהוא
אפשר
שיקום
כמוהו
להתנבא
בישראל
ובשאר
האומות
לאלו
העניינים
שזכר
אחר
זה;
ואם
לא
היה
העניין
כן
היה
אמרו
בישראל
תנאי
לבטלה.
והנה
זה
הנביא
שיתנבא
בישראל
ובשאר
האומות
הוא
מלך
המשיח
,
כמו
שזכרנו
בפרשת
בלעם
(ראה
במ'
כב
-
כד
,
התועלת
השני)
,
והוא
מי
שאמר
עליו
הנביא
"והריחו
ביראת
יי'
לא
למראה
עיניו
ישפוט
ולא
למשמע
אזניו
יוכיח"
(יש'
יא
,
ג);
ועל
ידי
מופתיו
ונפלאותיו
יהפוך
השם
אל
העמים
שפה
ברורה
לקרא
כלם
בשם
יי'
ולעבדו
שכם
אחד
(ע"פ
צפ'
ג
,
ט)
,
כמו
שלקח
השם
יתעלה
את
ישראל
לעבודתו
במופתים
והנפלאות
העצומות
שהראה
להם
במצרים
ועל
הים
ובמדבר.
והנה
אחשוב
שהמופת
היותר
נפלא
שיעשה
הוא
תחיית
המתים
,
והוא
יגָלה
וירָאה
בקצות
הארץ
,
ולזה
יאמינו
אז
כל
הגוים
כי
יי'
הוא
האלהים
(ע"פ
מ"א
ח
,
ס)
ויאמרו
ששקר
נחלו
אבותינו
הבל
ואין
בם
מועיל
(ע"פ
יר'
טז
,
יט).
והנה
ההבדלים
שזכר
בזה
המקום
בין
נבואת
משה
ובין
נבואת
זולתו
הוא
,
ממי
שהם
נביאים
בישראל
לבד
,
הם
שלשה:
הראשון
הוא
,
שהשם
יתעלה
ידעו
פנים
אל
פנים
,
ולזה
היתה
נבואתו
בהקיץ
,
כי
היא
משפע
שכל
לשכל
לבד
,
ולזה
לא
הוצרך
בה
התבודדות
לדומיון
,
כמו
שיצטרך
זה
לשאר
הנביאים
,
שתבא
להם
הנבואה
במראה
או
בחלום;
וזהו
אמרו:
"אם
יהיה
נביאכם
יי'
במראה
אליו
אתודע
בחלום
אדבר
בו"
(במ'
יב
,
ו).
והשני
-
שלא
נתפשטו
אותותיהם
ומופתיהם
בכלל
אומה
גדולה
במקום
רחב
מאד
מהארץ
כמו
הענין
באותות
והמופתים
שנעשו
מהשם
יתעלה
על
ידי
משה
,
שנעשו
לפרעה
ולכל
עבדיו
ולכל
ארצו
,
כמו
שנתבאר
בספר
ואלה
שמות.
ואולם
שאר
הנביאים
,
כשנתחדש
מהם
מופת
אחד
לכלל
גדול
מהאומה
,
לא
היה
במקום
רחב
מהארץ;
כי
ענין
מות
סנחריב
דרך
משל
באופן
הנפלא
ההוא
הנזכר
בספר
מלכים
(ראה
מ"ב
יט
,
לה)
ובספר
ישעיה
(ראה
יש'
לז
,
לו)
היה
בחלק
קטן
מהארץ
,
ואולם
משה
הרבה
אותות
ומופתים
אשר
נתפשטו
לכל
העם
ההוא
בכל
ארץ
מצרים.
והשלישי
הוא
,
שלא
התמידו
אותותיהם
ומופתיהם
לעיני
כל
ישראל
כמו
העניין
במשה
,
שהתמיד
ירידת
המן
ארבעים
שנה
(ראה
שמ'
טז
,
לה)
,
ועניין
עמוד
הענן
ועמוד
האש
(ראה
שמ'
יג
,
כב)
,
ודבור
השם
יתעלה
עמו
שהיה
תמיד
בעמוד
ענן
לעיני
כל
ישראל
(ראה
שמ'
לג
,
ט
-
י);
ובכלל
,
רבו
מלספור
המופתים
הנפלאים
שעשה
משה
לעיני
כל
ישראל.
הנה
משה
נבדל
מאלו
העניינים
משאר
הנביאים
באיכות
ובכמות
,
ולזה
אמר:
לכל
האותות
והמופתים
ולכל
היד
החזקה
ולכל
המורא
הגדול.
והנה
אחשוב
שיהיה
הרצון
באותות
-
מה
שהמכוון
בהמצאתו
הוא
להאמין
בדברי
הנביא
,
כמו
הפכת
המטה
לנחש
(ראה
שמ'
ד
,
ג)
,
והֵהָפֵך
מי
היאור
לדם
(ראה
שמ'
ז
,
כ).
וכאשר
היו
עם
זה
חוץ
מהטבע
,
כמו
העניין
באלו
,
נקראים
אותות
ומופתים;
כי
מצד
מה
שהם
לסימן
הם
אותות
,
ומצד
מה
שהם
חוץ
מהטבע
הם
מופתים;
וזה
,
כי
האותות
יהיו
אותות
אע"פ
שלא
יהיה
בהם
דבר
חוץ
מהטבע
,
כמו
שנתבאר
מהאותות
שנתן
שמואל
לשאול
לאמת
שהוא
יהיה
מלך
על
ישראל
(ראה
ש"א
י
,
ב
-
ז).
והיד
החזקה
הוא
מה
שהראה
השם
יתעלה
חוזק
ידו
לעשות
אשר
יחפוץ
,
כמו
העניין
בקריעת
ים
סוף
(ראה
שמ'
יד
,
כא
-
כב)
,
שהיתה
כלי
לעבור
ישראל
בים
ואל
טביעת
פרעה
וחילו
בים
(ראה
שם
,
כז
-
כח)
,
ובירידת
המן
ארבעים
שנה
(ראה
שמ'
טז
,
לה)
,
ובשאר
מה
שדומה
לזה
מהנפלאות
העצומות.
והמורא
הגדול
הם
הנפלאות
שעשה
השם
יתעלה
כדי
שייראו
מלפניו.
ובכאן
נשלם
הביאור
במה
שצריך
בזאת
הפרשה.
(תשע
עשרה
תועלות
-
בקובץ
רלב"ג
תועלות).