תנ"ך - ומשה
בן־מאה
ועשרים
שנה
במתו
לא־כהתה
עינו
ולא־נס
לחה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּמֹשֶׁ֗ה
בֶּן־מֵאָ֧ה
וְעֶשְׂרִ֛ים
שָׁנָ֖ה
בְּמֹת֑וֹ
לֹא־כָהֲתָ֥ה
עֵינ֖וֹ
וְלֹא־נָ֥ס
לֵחֹֽה:
(דברים פרק לד פסוק ז)
וּמֹשֶׁה
בֶּן־מֵאָה
וְעֶשְׂרִים
שָׁנָה
בְּמֹתוֹ
לֹא־כָהֲתָה
עֵינוֹ
וְלֹא־נָס
לֵחֹה:
(דברים פרק לד פסוק ז)
ומשה
בן־מאה
ועשרים
שנה
במתו
לא־כהתה
עינו
ולא־נס
לחה:
(דברים פרק לד פסוק ז)
ומשה
בן־מאה
ועשרים
שנה
במתו
לא־כהתה
עינו
ולא־נס
לחה:
(דברים פרק לד פסוק ז)
וּמֹשֶׁה
בַּר
מְאָה
וְעֶסרִין
שְׁנִין
כַּד
מִית
לָא
כְהָת
עֵינֵיהּ
וְלָא
שְׁנָא
זִיו
יְקָרָא
דְאַפּוֹהִי
:
ומשה
-
ז'
ראשי
פסוקים:
שמ'
ג
,
א;
ז
,
ז;
יא
,
י;
יט
,
ג;
לג
,
ז;
דב'
לד
,
ז;
דה"א
כג
,
יד.
במתו
-
ג'
חסר
(בלישנא):
*במ'
לג
,
לט;
דב'
לד
,
ז;
מ"ב
טו
,
ה.
עינו
-
ח':
ראה
דב'
כח
,
נד.
ומשה
-
ז'
רא'
פס';
במתו
-
ג'
חס';
כהתה
-
ל';
לחה
-
ל'.
לא
כהתה
עינו
-
אף
משמת
,
ולא
נס
לחה
-
לחלוחית
שבו
(ראה
מת"ד
לד
,
ז);
לא
שלט
בו
רקבון
ולא
נהפך
תואר
פניו.
ולא
נס
לחה
-
דרך
זקן
להתקמט
בשר
לחייו
ולנוס
ממקומן.
לחֹה
-
הה"א
תחת
ו"ו
,
כמו
"בתוך
אהלֹה"
(בר'
ט
,
כא)
,
מגזרת
'לח';
כי
היבשוּת
תתגבר
על
הזָקֵן.
וטעם
נס
-
הפך
'מתח'.
לא
כהתה
עינו
לא
(לפנינו:
ולא)
נס
ליחה
-
לפי
הפשט:
בחייו
,
מחמת
זקנה.
ובכלל
,
הנה
היה
עניינו
נפלא
בחייו
ובמותו
על
שאר
האנשים
,
כמו
שזכר
בזה
המקום
,
וזה
,
שבמותו
לא
נשתנה
גופו
כלל
במזגו
ובריאותו
,
כי
לא
כהתה
עינו
ולא
נס
לחותו
הטבעי
,
כמנהג
הזקנים.
והיה
רגע
מותו
כמו
רגע
הולדו
,
כמו
שאמר:
"בן
מאה
ועשרים
שנה
אנכי
היום"
(דב'
לא
,
ב)
,
וביום
ההוא
מת
כשנשלמו
לו
מאה
ועשרים.
כאלו
העיר
בזה
שמותו
הוא
כמו
הולדו
,
מפני
הגיעו
אז
לערבות
החיים
הנצחיים
ונעמם
בתכלית
מה
שאפשר
,
וכאלו
נולד
אז
להכנס
בגבול
אלו
החיים
הנפלאים
שהגיע
אליהם
מצד
עוצם
מדרגתו
בחכמה
,
אשר
לא
יתכן
שיגיעו
אליהם
אחד
משאר
האנשים
אם
לא
על
דרך
זרות.