תנ"ך - ונתנם
ה'
אלהיך
לפניך
והמם
מהומה
גדלה
עד
השמדם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּנְתָנָ֛ם
יְהוָ֥ה
אֱלֹהֶ֖יךָ
לְפָנֶ֑יךָ
וְהָמָם֙
מְהוּמָ֣ה
גְדֹלָ֔ה
עַ֖ד
הִשָּׁמְדָֽם:
(דברים פרק ז פסוק כג)
וּנְתָנָם
יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
לְפָנֶיךָ
וְהָמָם
מְהוּמָה
גְדֹלָה
עַד
הִשָּׁמְדָם:
(דברים פרק ז פסוק כג)
ונתנם
ה'
אלהיך
לפניך
והמם
מהומה
גדלה
עד
השמדם:
(דברים פרק ז פסוק כג)
ונתנם
יהוה
אלהיך
לפניך
והמם
מהומה
גדלה
עד
השמדם:
(דברים פרק ז פסוק כג)
וְיִמסְרִינוּן
יְיָ
אֱלָהָך
קֳדָמָך
וִישַׁגֵּישִׁנוּן
שִׁיגּוּשׁ
רַב
עַד
דְּיִשׁתֵּיצוֹן
:
והמָם
-
ב'
,
חד
קמץ
וחד
פתח:
דב'
ז
,
כג;
יש'
כח
,
כח.
והמם
-
ב'
חד
קמצ'
וחד
פתח'.
והמם
-
נקוד
קמץ
כולו
,
לפי
שאין
מ"ם
אחרונה
מן
היסוד
,
והרי
הוא
כמו
'וְהָם
אותם';
אבל
"והמם
גלגל
עגלתו"
(יש'
כח
,
כח)
-
כולו
יסוד
,
לפיכך
חציו
קמץ
וחציו
פתח
,
כשאר
פָּעַל
של
שלש
אותיות.
והמם
מהומה
גדולה
-
על
כרחך
וְהָמָם
כמו
"וסבב"
(ש"א
ז
,
טז);
'שמם'
מן
'שממה'
,
"על
הר
ציון
ששמם"
(איכה
ה
,
יח).
ומ"מין
כפולים
,
ופירושו:
והרעים
קול
מהומה
גדולה
במלחמה
עד
השמדם.
ואילו
היה
פירושו
של
מ"ם
אחרונה
כמו
'אותם'
,
היה
לו
לכתוב
'וַהֲמָמָם'.
אבל
מגזרת
'המה'
,
'יהמה
לבי'
(ע"פ
יר'
מח
,
לו)
,
יאמר:
'וְהָמָם'
-
והָמָה
אותם;
כמו
מן
'עשה'
-
"עצבי
עָשָׂם"
(יש'
מח
,
ה)
,
ומן
"כאשר
ראה
יעקב"
(בר'
כט
,
י)
-
"ויאמר
יעקב
כאשר
רָאָם"
(בר'
לב
,
ג)
,
ראה
אותם;
אף
וְהָמָם
-
מגזרת
'המה'
,
יתפרש:
הָמָה
אותם.
ואם
תאמר
לפרש
גם
את
זו
כמו
'המה
אותם'
,
אי
אפשר
לומר
כן
,
לפי
שלשון
'הֶמיון'
נתלה
בגוף
האדם:
"לבי
ככנור
יהמה"
(צירוף
של
יש'
טז
,
יא
ויר'
מח
,
לו)
-
מעצמו;
"יהמו
יחמרו
מימיו"
(תה'
מו
,
ד).
ואם
היה
'המיון'
עושה
לאחרים
-
צריך
להדגישו:
'וְהִמָּם';
כמו
"כָּלָה
שארי"
(תה'
עג
,
כו)
-
מעצמו;
"אויבי
כִלָּם"
(איכה
ב
,
כב)
-
לאחרים;
"כִּלָּה
יי'
את
חמתו"
(איכה
ד
,
יא);
"יִשְנֶה
(בנוסחנו:
ישנא)
הכתם
הטוב"
(איכה
ד
,
א)
,
מעצמו
,
לפיכך
רפי;
ולאחרים
יאמר:
"וְשִנָּא
את
בגדי
כלאו"
(מ"ב
כה
,
כט);
"וַיְשַנֶּהָ
ואת
נערותיה"
(אס'
ב
,
ט).
לא
תוכל
כלותם
מהר
-
אינו
אומר:
אין
היכולת
בידך
,
אלא:
אינו
תקנתך;
כמו
'לא
תרצה
כלותם
מהר'.
כי
כל
דבר
שרע
לאדם
אם
עושהו
,
אעפ"י
שבידו
לעשות
,
שייך
ביה
לא
תוכל;
כמו
"לא
אוכל
לגאול
לי
פן
אשחית
את
נחלתי"
(רות
ד
,
ו);
וכן
"לא
יוכל
הנער
לעזוב
את
אביו"
(בר'
מד
,
כב);
וכמו
"לא
תוכל
לתת
עליך
איש
נכרי"
(דב'
יז
,
טו)
,
שמתרגם:
"לית
לך
רשו"
(ת"א);
וכן
לא
תוכל
כלותם
-
תוכל
,
אבל
אין
תקנתך
,
פן
ירבה.
ופסוק
של
אחריו
מוכיח
,
דכתיב:
ונתנם
יי'
אלהיך
לפניך
-
שתהא
ידך
תקיפה
והם
יהיו
במהומה
גדולה.
וגם
הוא
תשובה
על
מה
שהוא
אומר
למעלה
"רבים
הגוים
האלה
ממני
איכה
אוכל
להורישם
,
לא
תירא
מהם"
(פס'
יז
-
יח)
-
"כי
יי'
אלהיך
בקרבך"
,
שהוא
"גדול
ונורא"
(לעיל
,
כא);
אם
בשביל
כך
אתה
אומר:
הם
רבים
ואני
מעט
,
איך
אמלא
מקומם?
על
זה
השיב:
לא
תוכל
כלותם
"עד
אשר
תפרה"
(שמ'
כג
,
ל).
והוסיף
עוד
להבטיח
,
שלא
יהיו
אלה
הנשארים
רובם
,
אבל
השם
יהומם
מהומה
גדולה
ורובם
יאבדו
ביד
ישראל.
וכן
אמר
"הוא
ישמידם
והוא
יכניעם
לפניך
והורשתם
והאבדתם
מהר"
(דב'
ט
,
ג)
-
שיאבדו
רובם
במהרה
,
לא
שיכלו
,
"עד
אשר
תפרה
ונחלת
את
הארץ"
(ראה
שמ'
כג
,
ל).
ונשל
יי'
אלהיך
את
הגוים
האל
וגו'
-
אמר
שמעט
מעט
ישליכם
השם
יתעלה
מפני
בני
ישראל
,
כי
לא
יוכלו
לכלותם
מהר
פן
תרבה
עליהם
חית
השדה.
והנה
אמר
זה
על
צד
המשל
לגוים
אשר
סביבותיהם
,
שהם
חוץ
מן
הארץ
הזאת
אשר
הוגבלה
עתה
להיות
לישראל;
כי
בראותם
זה
יעזרום
,
לפחדם
שיעשו
להם
ישראל
ככה
,
כמו
שעושין
לאלו.
אך
בלכדם
עיר
אחר
עיר
,
לא
ירגישו
בזה
כל
כך
גם
הגוים
ההם
אשר
צֻוינו
להשמידם
,
ולא
תהיה
מלחמה
עם
עַם
רב
מאד.
ואע"פ
שיד
השם
יתעלה
לא
תקצר
(ע"פ
במ'
יא
,
כג)
,
הנה
יבקש
על
הרוב
במה
שיעשהו
הסבות
הנאותות
,
כשיתכן
זה
,
כמו
שזכרנו
במה
שקדם
לנו
במקומות
רבים
מהביאור
בזה
הספר
(שמ'
יד
,
כא).