תנ"ך - כי
מאהבת
ה'
אתכם
ומשמרו
את־השבעה
אשר
נשבע
לאבתיכם
הוציא
ה'
אתכם
ביד
חזקה
ויפדך
מבית
עבדים
מיד
פרעה
מלך־מצרים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
כִּי֩
מֵאַהֲבַ֨ת
יְהוָ֜ה
אֶתְכֶ֗ם
וּמִשָּׁמְר֤וֹ
אֶת־הַשְּׁבֻעָה֙
אֲשֶׁ֤ר
נִשְׁבַּע֙
לַאֲבֹ֣תֵיכֶ֔ם
הוֹצִ֧יא
יְהוָ֛ה
אֶתְכֶ֖ם
בְּיָ֣ד
חֲזָקָ֑ה
וַֽיִּפְדְּךָ֙
מִבֵּ֣ית
עֲבָדִ֔ים
מִיַּ֖ד
פַּרְעֹ֥ה
מֶלֶךְ־מִצְרָֽיִם:
(דברים פרק ז פסוק ח)
כִּי
מֵאַהֲבַת
יְהוָה
אֶתְכֶם
וּמִשָּׁמְרוֹ
אֶת־הַשְּׁבֻעָה
אֲשֶׁר
נִשְׁבַּע
לַאֲבֹתֵיכֶם
הוֹצִיא
יְהוָה
אֶתְכֶם
בְּיָד
חֲזָקָה
וַיִּפְדְּךָ
מִבֵּית
עֲבָדִים
מִיַּד
פַּרְעֹה
מֶלֶךְ־מִצְרָיִם:
(דברים פרק ז פסוק ח)
כי
מאהבת
ה'
אתכם
ומשמרו
את־השבעה
אשר
נשבע
לאבתיכם
הוציא
ה'
אתכם
ביד
חזקה
ויפדך
מבית
עבדים
מיד
פרעה
מלך־מצרים:
(דברים פרק ז פסוק ח)
כי
מאהבת
יהוה
אתכם
ומשמרו
את־השבעה
אשר
נשבע
לאבתיכם
הוציא
יהוה
אתכם
ביד
חזקה
ויפדך
מבית
עבדים
מיד
פרעה
מלך־מצרים:
(דברים פרק ז פסוק ח)
אֲרֵי
מִדְּרָחֵים
יְיָ
יָתְכוֹן
ומִדְּנָטַר
יָת
קְיָמָא
דְּקַיֵים
לַאֲבָהָתְכוֹן
אַפֵּיק
יְיָ
יָתְכוֹן
בְּיַד
תַּקִיפָא
וּפַרקָך
מִבֵּית
עַבדּוּתָא
מִיְדָא
דְּפַרעֹה
מַלכָּא
דְמִצרָיִם
:
השבעה
-
ג'
חסר:
בר'
כו
,
ג;
דב'
ז
,
ח;
ש"א
יד
,
כו.
כי
מאהבת
יי'
-
הרי
כי
משמש
בלשון
'אלא'
(ראה
ר"ה
ג
,
א):
"לא
מרבכם...
חשק
[יי']
בכם"
(לעיל
,
ז)
,
אלא
מאהבת
יי'
אתכם.
ומשמרו
את
השבועה
-
מחמת
שמרו
את
השבועה.
לא
מרובכם
מכל
העמים
-
אנשי
לבב
יבינו
ויתמהו:
וכי
משה
רבינו
היה
סבור
שישראל
היו
טועים
בזה
הדבר
,
שיהו
מרובים
מכל
האומות
שבעולם
,
שהוצרך
לאמר:
לא
מרובכם?!
ועוד
,
שאמר:
חשק
יי'
בכם
-
וכי
בשביל
שהם
מרובים
יאהב
הקדוש
ברוך
הוא
אותם?!
אלא
כך
פירושו:
לפי
שאמר
למעלה
"ונשל
גוים
רבים
מפניך
החתי"
וגו'
,
"שבעה
גוים
רבים
ועצומים
ממך"
(פס'
א)
,
ושמא
תאמרו:
אנו
מרובים
מאותן
שבעה
עממים
ובעוצם
ידינו
נגרש
אותם
-
לא
מרובים
אתם
מכל
אותם
שבעה
עממים
,
ולא
מרובכם
חשק
יי'
בכם
לנצח
אותם
,
אלא
אתם
המעט
מכל
אותם
שבעה
עממים;
אלא
מאהבת
יי'
אתכם
ובשביל
שבועתו
לאבותיכם
-
"ונשל"
אותם
"מפניך"
(לעיל
,
א).
כי
מאהבת
יי'
אתכם
-
ובשביל
כך
אתם
חייבים
לאהוב
אותו
ולשמור
מצותיו.
וזה
טעם
לא
מרבכם
מכל
העמים:
כי
היה
ראוי
שיהיו
הרבים
לַמלך
,
כענין
שכתוב
"ברב
עם
הדרת
מלך"
(מש'
יד
,
כח)
,
וְיפקוד
שרי
צבאות
בראש
הנשארים
(ע"פ
דב'
כ
,
ט);
ואתם
המעט
,
ואף
על
פי
כן
חשק
בכם
ויבחר
בכם.
וטעם
חשק
-
שנקשר
עמכם
בקשר
אמיץ
,
שלא
יפרד
מכם
לעולם
,
כלשון
"וחשוקיהם
כסף"
(שמ'
כז
,
י).
ויבחר
בכם
מכל
העמים
-
שתהיו
אתם
סגֻלה
ונחלה
לו
(ראה
לעיל
,
ו);
כי
ה'בחירה'
בכל
מקום
-
ברירה
מן
האחרים.
ואמר
הטעם:
כי
מאהבת
יי'
אתכם
בחר
בכם
,
שראה
אתכם
ראוים
להתאהב
לפניו
ונבחרים
לאהבה
יותר
מכל
העמים.
ולא
הזכיר
בזה
טעם
מן
הבחירה
,
כי
הנבחר
לאוהב
-
היודע
לסבול
את
אוהבו
בכל
הבא
עליו
ממנו;
וישראל
ראוים
לכך
מכל
עם
,
כמו
שאמרו
(ראה
ביצה
כה
,
ב;
שמ"ר
מב
,
ט):
שלשה
עזים
הם;
ישראל
באומות
,
כי
יעמדו
לו
בנסיונות:
או
יהודאי
או
צלוב.
וחשק
בכם
-
בעבור
אבותיכם
,
שהגיע
ענינם
עד
שנשבע
להם
כדי
שלא
יגרום
החטא
ותִבָּטֵל
הבטחתם
,
ועל
כן
הוציא
אתכם
מארץ
מצרים
ביד
חזקה.
ויפדך
-
רמז
שהכה
אותם
תחתיך
,
כענין
שנאמר
"נתתי
כפרך
מצרים
כוש
וסבא
תחתיך"
(יש'
מג
,
ג).
ובאר
להם
כי
לא
מפני
שהם
עם
רב
בחר
בהם
השם
יתעלה
,
להשענו
שבחזקם
ינצחו
שאר
האומות;
אך
העניין
הוא
בהפך
,
כי
ישראל
הם
המעט
מכל
העמים.
אך
מאהבת
השם
יתעלה
את
ישראל
ומצד
בריתו
את
האבות
הוציאם
ממצרים
ביד
חזקה
לקרבם
לעבודתו
,
כדי
שיהיו
ראויים
אל
הטוב
שייעד
השם
יתעלה
לאבותיהם
לתת
לזרעם.