תנ"ך - וידעת
כי־ה'
אלהיך
הוא
האלהים
האל
הנאמן
שמר
הברית
והחסד
לאהביו
ולשמרי
מצותו
מצותיו
לאלף
דור:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְיָ֣דַעְתָּ֔
כִּֽי־יְהוָ֥ה
אֱלֹהֶ֖יךָ
ה֣וּא
הָאֱלֹהִ֑ים
הָאֵל֙
הַֽנֶּאֱמָ֔ן
שֹׁמֵ֧ר
הַבְּרִ֣ית
וְהַחֶ֗סֶד
לְאֹהֲבָ֛יו
וּלְשֹׁמְרֵ֥י
מִצְוֺתָ֖ו
מִצְוֺתָ֖יו
לְאֶ֥לֶף
דּֽוֹר:
(דברים פרק ז פסוק ט)
וְיָדַעְתָּ
כִּי־יְהוָה
אֱלֹהֶיךָ
הוּא
הָאֱלֹהִים
הָאֵל
הַנֶּאֱמָן
שֹׁמֵר
הַבְּרִית
וְהַחֶסֶד
לְאֹהֲבָיו
וּלְשֹׁמְרֵי
מִצְוֺתָו
מִצְוֺתָיו
לְאֶלֶף
דּוֹר:
(דברים פרק ז פסוק ט)
וידעת
כי־ה'
אלהיך
הוא
האלהים
האל
הנאמן
שמר
הברית
והחסד
לאהביו
ולשמרי
מצותו
מצותיו
לאלף
דור:
(דברים פרק ז פסוק ט)
וידעת
כי־יהוה
אלהיך
הוא
האלהים
האל
הנאמן
שמר
הברית
והחסד
לאהביו
ולשמרי
מצותו
מצותיו
לאלף
דור:
(דברים פרק ז פסוק ט)
וְתִידַּע
אֲרֵי
יְיָ
אֱלָהָך
הוּא
אֱלֹהִים
אֱלָהָא
מְהֵימְנָא
נָטַר
קְיָמָא
וְחִסדָּא
לְרָחֲמוֹהִי
וּלנָטְרֵי
פִקוֹדוֹהִי
לְאֶלֶף
דָּרִין
:
מצותו
-
ג'
כתיב
(חסר
יו"ד):
דב'
ז
,
ט;
ח
,
ב;
כז
,
י.
לאלף
דור
-
ולהלן
הוא
אומר
"לאלפים"
(דב'
ה
,
י)!?
כאן
,
שהוא
סמוך
אצל
לשומרי
מצותיו
-
הוא
אומר
לאלף
,
ולהלן
,
שהוא
סמוך
אצל
"לאוהביו"
(שם)
-
הוא
אומר
"לאלפים"
(ראה
סוטה
לא
,
א).
אוהביו
-
אילו
העושין
מאהבה.
שומרי
מצותיו
-
העושין
מיראה.
וידעת
כי
יי'
אלהיך
הוא
וגו'
-
כלומר:
ושמא
תאמרו:
הואיל
ונשבע
לאבותינו
לתת
לנו
את
הארץ
,
למה
הוצרכנו
לשמור
מצוותיו
,
כי
יעשה
מה
שהבטיח
מכל
מקום?!
על
זאת
אני
משיב
לכם
,
כי
אם
לא
תשמרו
מצוותיו
-
לא
תירשו
את
הארץ
,
והוא
לא
יעבור
על
שבועתו;
כי
זו
היא
מידתו:
שומר
וממתין
הברית
והחסד
שנשבע
לאבות
,
לקיים
מה
שהבטיחן
,
עד
אלף
דור
-
לאותו
דור
שיהיו
אוהביו
ושומרי
מצותיו.
וזהו
שאמר
לפנינו
ומסים
את
דבריו:
"והיה
עקב
תשמעון"
וגו'
,
"ושמר
יי'
אלהיך
לך
את
הברית
ואת
החסד"
(להלן
,
יב)
-
לך
ישמרנה
,
ולא
ימתין
עד
אלף
דור.
הוא
האלהים
-
הטעם:
זהו
האלהים
באמת
,
שיש
לו
כח
,
והוא
נאמן;
וזה
הטעם
-
בעבור
השבועה
(ראה
לעיל
,
ח).
כי
יש
נאמן
ואין
בו
כח
למלאות
נאמנותו
,
ויש
בעל
כח
ואיננו
נאמן.
שומר
הברית
והחסד
לאוהביו
-
אין
למעלה
מהם
,
ושומרי
מצותיו
-
אחריהם.
או
פירושו:
אוהביו
-
בלב
,
והם
הם
שומרי
מצותיו
,
בפה
ובפועל.
לאלף
דור
-
טעו
האומרים
,
כי
בשלשים
אלף
וששת
אלפים
ישוב
גלגל
המזלות
,
כי
הנה
נמצאה
המעלה
בשבעים
שנה.
וטעם
אלף
-
עד
אין
קץ.
וידעת
כי
יי'
אלהיך
-
ובכך
ששמר
הקדוש
ברוך
הוא
שבועותיו
לאבותיך
(ראה
לעיל
,
ח)
יכול
אתה
להבין
,
כי
הוא
האל
הנאמן
שומר
הברית
והחסד.
לאלף
דור
-
לאו
דווקא
,
דהא
כתיב
במקום
אחר
"לאלפים"
(שמ'
כ
,
ו);
וכל
זמן
שהדורות
שומרים
מצותיו
זה
אחר
זה
,
כל
שכן
שהוא
מוסיף
להם
אהבתו
,
כמו
ששמר
לאברהם
אחר
כמה
דורות.
וידעת
מיציאת
מצרים
,
כי
יי'
אלהיך
הוא
האלהים
-
שברא
שמים
וארץ
,
כאשר
פירשתי
(דב'
ו
,
כ).
ועוד
תדע
מזה
,
שהוא
האל
הנאמן
-
שלא
ישוב
דברו
ריקם
(ע"פ
יש'
נה
,
יא)
,
והוא
שומר
הברית
והחסד
לאוהביו
ולשומרי
מצותיו
,
יראי
שמו
,
לאלף
דור
-
בזרעם
,
כאשר
שמר
לך
ברית
אבותיך.
וידעת
כי
יי'
אלהיך
הוא
האלהים
-
רוצה
לומר
,
שהשם
יתעלה
המשגיח
בך
ומנהיג
אותך
הוא
האלהים
-
במוחלט
,
רוצה
לומר
,
שהוא
מנהיג
כל
הנמצאות.
האל
הנאמן
-
רוצה
לומר
,
שהוא
נאמן
בהבטחתו.
שומר
הברית
והחסד
לאוהביו
ולשומרי
מצותיו
לאלף
דור
-
הנה
מה
שייעד
השם
יתעלה
מהטוב
הוא
חסד
בעת
ההיא;
אך
קיומו
הייעוד
ההוא
הוא
כמו
חק
על
השם
יתעלה
,
והוא
יקיים
אותו
לדורות.
והנה
קרא
אוהביו
-
הדבקים
בו
ומשיגים
אותו
כפי
מה
שאפשר
,
ושומרי
מצותיו
הם
מקיימי
מצות
השם
יתעלה.
והנה
שמירת
מצותיו
תביא
לאהבה
את
השם
יתעלה
,
כי
הם
יהיו
דרך
להשגתו
יתעלה;
ואהבתו
גם
כן
היא
סבה
לשמירת
מצותיו
,
כמו
שזכרנו
בפרשת
'שמע'
(דב'
ו
,
ה).
וביאר
בזה
,
כי
הטוב
המסודר
לאדם
מצד
ההשגחה
הפרטית
ימשך
לזרעו
אחריו
דורות
רבים
מלמנות.
וכבר
התבאר
,
כי
זה
הברית
שכרת
השם
יתעלה
עם
האבות
,
לא
יופר
לעולם
,
ולזה
ישמור
השם
יתעלה
תמיד
ישראל
מהכליון
,
כמו
שקדם.
או
ירצה
בזה
,
שהשם
יתעלה
ממתין
הברית
והחסד
לאוהביו
לאלף
דור
,
וזה
,
שכבר
ייעד
זה
הטוב
לאברהם
,
וקיימו
לו
אחר
זמן
ארוך
כדי
להביא
הטוב
הזה
באופן
יותר
שלם
,
במה
שהשלים
השם
יתעלה
זרע
ישראל
וקרבם
לעבודתו.
ויהיה
אמרו
שומר
הברית
והחסד
-
מעניין
אמרו
"ואביו
שמר
את
הדבר"
(בר'
לז
,
יא).
והנה
הביאור
הזה
הוא
נאות
בזה
המקום
,
לפי
מה
שאחשוב.