תנ"ך - שמלתך
לא
בלתה
מעליך
ורגלך
לא
בצקה
זה
ארבעים
שנה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
שִׂמְלָ֨תְךָ֜
לֹ֤א
בָֽלְתָה֙
מֵעָלֶ֔יךָ
וְרַגְלְךָ֖
לֹ֣א
בָצֵ֑קָה
זֶ֖ה
אַרְבָּעִ֥ים
שָׁנָֽה:
(דברים פרק ח פסוק ד)
שִׂמְלָתְךָ
לֹא
בָלְתָה
מֵעָלֶיךָ
וְרַגְלְךָ
לֹא
בָצֵקָה
זֶה
אַרְבָּעִים
שָׁנָה:
(דברים פרק ח פסוק ד)
שמלתך
לא
בלתה
מעליך
ורגלך
לא
בצקה
זה
ארבעים
שנה:
(דברים פרק ח פסוק ד)
שמלתך
לא
בלתה
מעליך
ורגלך
לא
בצקה
זה
ארבעים
שנה:
(דברים פרק ח פסוק ד)
כְּסוּתָך
לָא
בְלִיאַת
מִינָך
וּמסָנָך
לָא
יְחִיפוּ
דְּנָן
אַרבְּעִין
שְׁנִין
:
בלתה
-
ב':
דב'
ח
,
ד;
כט
,
ד.
שמלתך
לא
בלתה
-
ענני
כבוד
היו
שפין
בִּכְסוּתם
ומגהצין
אותם
כמין
כלים
מגוהצין;
ואף
קטניהם
-
כמו
שהם
גדילים
היה
גדל
לבושם
עמהם
,
כלבוש
הזה
של
חומט
שגדל
עמו
(ראה
פר"כ
יא
,
כא).
לא
בצקה
-
לא
נפחה
כבצק
,
כדרך
הולכי
יחף
שרגליהם
נופחות.
שמלתך
-
יש
אומרים
(ראה
פר"כ
יא
,
כא):
דרך
אות.
ואחרים
אמרו
,
כי
הוציאו
מלבושים
רבים.
ויתכן
שאין
בתולדת
המן
להוליד
זיע.
לא
בצקה
-
מגזרת
"ויאפו
את
הבצק"
(שמ'
יב
,
לט);
כי
מנהג
רגל
האורח
שהלך
רגלי
דרך
רב
,
שיתנפחו
רגליו.
ויתכן
שנתן
להם
כח
,
או
הוליכם
לאט.
שמלתך
לא
בלתה
מעליך
ורגלך
לא
בצקה
-
מעינוי
הדרך;
על
זה
הראה
לך
,
שלא
תתן
לב
לאכול
ולא
לכסות
,
אלא
ללמד
ולשמור
מצות
,
כי
הכל
יספיק
לך
בלא
עמל
אם
תגמול
(אולי
צ"ל:
תעמול)
בתורה
ובמצות.
לא
בצקה
-
לא
נפחה
כמו
בצק;
'אנפליר'
בלעז.
שמלתך
לא
בלתה
מעליך
-
ענני
כבוד
היו
שפין
בּכסוּתן
ומגהצין
אותן
כמו
כלים
המגוהצין;
וכן
קטניהם
-
כשהם
גדלין
,
גדל
לבושן
עמהם.
לשון
רבנו
שלמה
ודברי
אגדה
(ראה
שו"ט
כג
,
ד).
אבל
רבי
אברהם
כתב:
ואחרים
אמרו
,
כי
הוציאו
מלבושים
רבים;
ויתכן
שאין
בתולדת
המן
להוליד
זיע.
וכן
אמר:
ורגלך
לא
בצקה
-
שנתן
להם
כח
,
או
הוליכם
לאט.
ואין
דבריו
נכונים;
כי
משה
יזכיר
להם
זה
לאמר
,
כי
בעשיית
המצות
יהיה
להם
מזון
וכסות
ויחליפו
כח
(ע"פ
יש'
מ
,
לא)
,
כאשר
היו
במן
ארבעים
שנה
,
והיו
להם
השמלות
,
וארח
ברגלם
לא
יבא
(ע"פ
יש'
מא
,
ג).
והכל
ממעשה
הנס
,
"כי
על
כל
מוצא
פי
יי'
יחיה
האדם"
(לעיל
,
ג)
ויתפרנס.
ואם
תכסה
את
הקורה
בשמלה
חדשה
,
תִבְלֶה
בארבעים
שנה
,
אע"פ
שאין
בה
זיעה
,
אף
כי
אנוֹש
רִמָּה
(ע"פ
איוב
כה
,
ו)!
והיה
עוד
מהפלא
בזה
,
שלא
בלתה
שמלתם
מעליהם
באותם
הארבעים
שנה
ולא
בלו
מנעליהם
מעל
רגליהם
(ע"פ
דב'
כט
,
ד);
והיה
זה
כולו
להתמיד
להם
בזה
הזמן
הארוך
ראיית
אלו
הנפלאות
העצומות
,
כדי
שיורגלו
בהאמנת
השם
יתעלה.