תנ"ך - ארץ
אשר
לא
במסכנת
תאכל־בה
לחם
לא־תחסר
כל
בה
ארץ
אשר
אבניה
ברזל
ומהרריה
תחצב
נחשת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֶ֗רֶץ
אֲשֶׁ֨ר
לֹ֤א
בְמִסְכֵּנֻת֙
תֹּֽאכַל־בָּ֣הּ
לֶ֔חֶם
לֹא־תֶחְסַ֥ר
כֹּ֖ל
בָּ֑הּ
אֶ֚רֶץ
אֲשֶׁ֣ר
אֲבָנֶ֣יהָ
בַרְזֶ֔ל
וּמֵהֲרָרֶ֖יהָ
תַּחְצֹ֥ב
נְחֹֽשֶׁת:
(דברים פרק ח פסוק ט)
אֶרֶץ
אֲשֶׁר
לֹא
בְמִסְכֵּנֻת
תֹּאכַל־בָּהּ
לֶחֶם
לֹא־תֶחְסַר
כֹּל
בָּהּ
אֶרֶץ
אֲשֶׁר
אֲבָנֶיהָ
בַרְזֶל
וּמֵהֲרָרֶיהָ
תַּחְצֹב
נְחֹשֶׁת:
(דברים פרק ח פסוק ט)
ארץ
אשר
לא
במסכנת
תאכל־בה
לחם
לא־תחסר
כל
בה
ארץ
אשר
אבניה
ברזל
ומהרריה
תחצב
נחשת:
(דברים פרק ח פסוק ט)
ארץ
אשר
לא
במסכנת
תאכל־בה
לחם
לא־תחסר
כל
בה
ארץ
אשר
אבניה
ברזל
ומהרריה
תחצב
נחשת:
(דברים פרק ח פסוק ט)
אַרעָא
דְּלָא
בְמִסכֵּינוּ
תֵּיכוֹל
בַּהּ
לַחמָא
לָא
תֶחסַר
כֹּל
מִדָּעַם
בַּהּ
אַרעָא
דְּאַבנַהָא
בַרזְלָא
וּמִטוּרַהָא
תִּפסוּל
נְחָשָׁא
:
תחסר
-
ג'
(ב'
קמץ
ואחד
פתח):
דב'
ח
,
ט;
מ"א
יז
,
יד;
מש'
יג
,
כה.
במסכנת
-
ל';
תחסר
-
ג';
ומהרריה
-
ל'.
אשר
לא
במסכנות
תאכל
בה
לחם
-
כלומר:
לא
תאכל
פת
חריבה
,
כדרך
עני
ומסכן
,
שהרי
מלבד
החטה
והשעורה
,
שהוא
לחם
,
יהיה
לך
"גפן
ותאנה
ורימון"
וגו'
(לעיל
,
ח)
"ודבש"
תמרים
,
שהם
מתוקים.
במסכנות
-
כמו
'בדלות
ועניות';
וכן
"ילד
מסכן
וחכם"
(קה'
ד
,
יג).
לא
תחסר
כל
בה
-
שאין
ארץ
ישראל
חסירה
כלום.
וטעם
אשר
אבניה
ברזל
-
כי
במקום
אשר
תחשב
ששם
אבניה
,
תמצא
הברזל
,
כי
מעפרה
יוקח
(ע"פ
איוב
כח
,
ב).
ובִשְׂרם
כי
בארץ
ישראל
מחצב
נחשת
וברזל
,
שהם
צֹרך
גדול
ליושבי
הארץ
,
ולא
תחסר
כל
בה.
אבל
מוצא
הכסף
והזהב
(ע"פ
איוב
כח
,
א)
איננו
חסרון
בארץ.
[(תוספת
רמב"ן
עצמו:)
ובתרגום
ירושלמי
ראיתי:
"דאבניה
ברירן
היך
פרזלא"
-
רוצה
לפרש
,
שהכתוב
משבח
הארץ
,
שימצאו
בה
מחצבים
מאבנים
גדולות
,
אבנים
יקרות
,
אבני
גזית
(ע"פ
מ"א
ה
,
לא)
,
לבנות
מהם
בתים
וחומות
ומגדלים;
לא
כארץ
מצרים
וארצות
רבות
שהם
שוכני
בתי
חומר
(ע"פ
איוב
ד
,
יט)
,
ונעשים
ליושביהם
קבריהם.]
ארץ
אשר
לא
במסכנות
תאכל
בה
לחם
-
רוצה
לומר
,
שלא
תאכל
הלחם
בדרך
עוני
וחסרון
,
כי
הארץ
נותנת
פירות
הרבה
,
ולזה
ימצא
בה
תמיד
רבוי
הלחם.
לא
תחסר
כל
בה
-
רוצה
לומר
,
כי
כל
הדברים
אשר
יצטרכו
לאדם
ימָצאו
שם.
ארץ
אשר
אבניה
ברזל
וגו'
-
לפי
שהברזל
והנחשת
,
והוא
הברזל
הקשה
מאד
,
יצטרכו
מאד
לאנשים
במלאכותיהם
,
זכר
שהם
נמצאים
בארץ
ישראל
הרבה.