אז
ידבר
יהושע
ליי'
-
בקש
רחמים
ליי'
שתעמוד
לו
חמה
,
ושמע
הקב"ה
לתפילתו
,
וצוה
הקב"ה
לחמה
לעיני
כל
ישראל
שתעמוד
לפני
יהושע
,
דכתיב
ויאמר
לעיני
כל
ישראל
שמש
בגבעון
דום
-
פתרונו:
'המתן'
,
כמו
"דום
ליי'
והתחולל
לו"
(תה'
לז
,
ז)
,
וכמו
"דומו
עד
הגיענו
אליכם"
(ש"א
יד
,
ט).
ולא
יעלה
בדעתך
שתאמר
שיהושע
בעצמו
יצוה
לחמה
שתעמוד
לפניו
,
מכמה
תשובות
שיש
בדבר:
אחת
,
שאם
כדבריך
שהוא
בעצמו
שלט
בה
לצוותה
שתעמוד
בפניו
,
לא
היה
לו
למקרא
לומר:
"אז
ידבר
יהושע
ליי'"
,
אלא:
'אז
ידבר
יהושע
לשמש
ולירח';
ועוד
הוא
למד
דבר
זה
מ'דבר
הלמד
מסופו'
,
(מדה
י"ב
משלש
עשרה
מדות):
מהו
אומר
בסוף
הענין
"לא
היה
כיום
ההוא...
לשמע
יי'
בקול
איש"
(להלן
,
יד)
,
ואם
כדבריך
שהוא
בעצמו
הדמים
את
החמה
,
היה
למקרא
זה
לומר:
לא
היה
כיום
ההוא
לפניו
ואחריו
לשמוע
השמש
בקול
איש;
אלא
על
כורחך
יהושע
בקש
רחמים
לפני
הקב"ה
שיעמיד
את
השמש
לפניו
עד
יקם
באויביו
,
ושמע
הקב"ה
לקולו
ואמר
לשמש:
דום
לך
בפני
יהושע.
ומן
היום
ההוא
ואילך
לא
היה
כיום
ההוא
לפניו
ואחריו
שישמע
יי'
בקול
איש
,
שיבקש
איש
מלפניו
שישנה
הקב"ה
סידרי
בראשית
בשבילו
והקב"ה
ישמע
לו
,
כשם
שעמד
ליהושע
ששינה
סידרי
בראשית
בשבילו.
ומפני
מה
שמע
לו
לעשות
דבר
גדול
כזה?
-
כי
יי'
נלחם
לישראל
-
שגם
הקב"ה
היה
רצונו
בכך
שהוא
בכבודו
ובעצמו
עשה
מלחמתו
של
ישראל.
ואף
רבותינו
לא
אמרו
שישלוט
יהושע
בחמה
לצוות
עליה
שתעמוד
לפניו
,
אלא
על
ידי
תפלתו
שלט
בה
שעמדה
בפניו.
אז
ידבר
יהושע
-
תרגם
יונתן:
"בכן
שבח
יהושע";
ויתכן
כי
אחר
התפילה
היתה
השירה
,
והשירה
לא
הזכיר.
או
השירה
היא:
וידם
השמש
,
והתפילה
היא:
ויאמר
לעיני
ישראל
שמש
בגבעון
דום.
וכן
זוכר
אותה
בדרש
(ראה
מכיל'
בשלח
שירה)
,
זו
השירה
,
בעניין
עשר
שירות.
ולשון
ידבר
מורה
על
שירה
,
לא
על
התפילה
,
כמו
"וידבר
דוד
ליי'
את
דברי
השירה"
(ש"ב
כב
,
א).
ויאמר
בתפילתו:
לעיני
כל
ישראל
שמש
בגבעון
דום
,
כלומר:
הפלא
הזה
יראה
היום
לעיני
ישראל;
או
לעיני
ישראל
דבק
עם
ויאמר
,
כלומר:
התפילה
הזאת
אֲמָרהּ
בקול
רם
לפני
ישראל.
ופירוש
דום
-
המתן
,
כמו
"דומו
עד
הגיענו
אליכם"
(ש"א
יד
,
ט);
כלומר:
שיעמד
גלגל
השמש
במקומו
ולא
ירוץ
כמשפטו.
וירח
בעמק
אילון
-
ולירח
אמר
גם
כן
שיעמד
בעמק
אילון.
ואע"פ
שגבעון
היה
בגבול
בנימן
ואילון
בגבול
דן
,
ידמה
כי
רדפו
אותם
והכום
מגבעון
עד
אילון.
ובגבעון
היה
חצי
היום
כשהתפלל
שיעמד
השמש
,
והבורא
שמע
בקולו
,
כמו
שאמר:
ויעמד
השמש
בחצי
השמים;
ועמד
עד
שיעור
שבין
עמידתו
ומרוצתו
היה
כיום
תמים
,
והוא
היום
הארוך
שבשנה
,
והוא
יום
תקופת
תמוז.
וכשבא
השמש
היו
בעמק
אילון
,
והאיר
הירח;
והיה
הירח
אז
מן
הדומה
בתחלת
החודש
או
בשלישיתו
,
והתפלל
שיעמד
הירח
להאיר
להם
עד
שתכלה
נקמתם
באויביהם;
וכן
היה
,
כמו
שאמר:
וירח
עמד
עד
יקום
גוי
אויביו.
וזאת
הפליאה
כתובה
על
ספר
הישר
-
והוא
ספר
תורת
משה
,
והוא
מה
שאמר
הקדוש
ברוך
הוא:
"נגד
כל
עמך
אעשה
נפלאות"
וגו'
(שמ'
לד
,
י);
כמו
שפירשו
אדני
אבי
ז"ל
,
כי
שני
אותות
אמר
לו
בפסוק
ההוא:
קרינת
פני
משה
,
והוא
מה
שאמר
"כי
נורא
הוא
אשר
אני
עושה
עמך"
(שם)
,
ועמידת
השמש
ליהושע
,
והוא
מה
שאמר
"נגד
כל
עמך
אעשה
נפלאות"
וגו'
,
ונתן
לו
אות
קרוב
להאמין
באות
רחוק.
ובדרש
(ראה
פר"א
נב):
שלשים
ושש
שעות
עמדו
השמש
והירח;
כיצד?
המלחמה
היתה
בערב
שבת
,
ונתיירא
יהושע
שלא
יחללו
ישראל
את
השבת
-
ופשט
ידיו
למעלה
,
שיעמד
השמש
יום
ששי
כשיעור
יום
שבת
,
והירח
כשיעור
ליל
שבת
ומוצאי
שבת
,
והם
שלשים
ושש
שעות.
עד
יקום
גוי
אויביו
-
כמו
'מאויביו';
וכן
"השמרו
לכם
עלות
בהר"
(שמ'
יט
,
יב).
אז
ידבר
יהושע
ליי'
-
יש
בזאת
הפרשה
ספקות
רבות
ראוי
לעיין
בהם:
האחד
הוא
,
שאם
היה
שהשמש
עמד
ובטל
מהתנועה
הנראית
לנו
,
הנה
היה
זה
המופת
יותר
נפלא
לאין
שיעור
מהמופתים
שנעשו
על
יד
משה;
וזה
,
כי
המופתים
ההם
היו
בשינוי
טבע
אלו
הנמצאות
הנכבדות
,
לשנות
את
תפקידם
משלוט
על
אלו
הנמצאות
השפלות
,
לשנות
ענין
סדורם;
כי
בהם
בעצמם
מחסרון
הסדר
והיושר
מה
שלא
יעלם;
ובכלל
,
הנה
זה
ממה
שאין
צריך
אל
ביאור
למי
שיעיין
באלו
העמוקות
,
וכבר
ביארנו
זה
באופן
שלם
בשישי
מספר
מלחמות
יי'
(ב
,
יב).
ואם
היה
הענין
כן
,
הנה
זה
סותר
מה
שאמרה
התורה
ש"לא
קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה...
לכל
האותות
והמופתים...
אשר
עשה
משה
לעיני
כל
ישראל"
(דב'
לד
,
י
-
יב);
ואם
אמרנו
שכבר
נעשה
כמו
זה
המופת
על
יד
משה
,
ואם
לא
נזכר
בתורה
,
כמו
שאמרו
קצת
רבותינו
ז"ל
,
הנה
ישאר
זה
הספק
בעינו
,
כי
כבר
היה
שוה
לו
יהושע
בגדול
שבמופתים
הנעשים
על
יד
משה
רבינו;
עם
שאם
היה
הענין
כן
,
היה
ראוי
שלא
תשתק
התורה
מלספר
זה
המופת
הנפלא
,
כי
אנחנו
נראה
מכוונת
התורה
לפרסם
ענין
המופתים
והנפלאות
,
כי
זה
ממה
שיביא
להאמין
בשם
יתברך;
כמו
שנזכר
בתורה
בענין
המופתים
שנעשו
לפרעה
,
אמר:
"ולמען
תספר
באזני
בנך
ובן
בנך
את
אשר
התעללתי
במצרים
ואת
אותתי
אשר
שמתי
בם
וידעתם
כי
אני
יי'"
(שמ'
י
,
ב).
ועוד
,
כי
כבר
יראה
מפשטי
אלו
הדברים
שלא
נתבטל
השמש
מהתנועה
ולא
הירח
,
וזה
יתבאר
מפנים;
מהם
-
מה
שאמר:
ולא
אץ
לבא
(בנוסחנו:
לבוא)
,
רוצה
לומר:
שלא
מהר
לבא
,
וזה
לא
ישלול
ממנו
התנועה
,
אבל
ישלול
ממנו
מהירות
התנועה;
והמאמר
שזה
דרכו
יחייב
לו
התנועה
,
בכמו
אלו
המאמרים
השלמים
אשר
ידובר
בהם
בדברים
מדרך
מה
הוא.
ומהם
-
מה
שאמר:
שמש
בגבעון
דום
וירח
בעמק
אילון
,
ולא
אמר
'שמש
דום
וירח'
,
אבל
לקח
להם
מקום
רחב
,
היו
נראים
אז
אל
המקום
ההוא;
והוא
מבואר
שמי
שישלול
התנועה
מהמקום
הרחב
לא
ישלול
התנועה
במוחלט
,
כי
כבר
איפשר
שיתנועע
במקום
רחב
ההוא
,
וכבר
יחייב
זה
המאמר
בכמו
המאמרים
השלמים
לשמש
ולירח
התנועה;
והמשל:
שמי
שיאמר
,
שפלוני
עמד
בארצו
כך
וכך
ימים
,
הנה
לא
יתחייב
מזה
אלא
שלא
יצא
מארצו
,
אבל
שכבר
יתנועע
בארצו;
או
לא
יהיה
זה
המאמר
מדרך
מה
הוא
,
כי
יחוייב
למי
שישלול
ממנו
התנועה
שיאמר
שלא
התנועע
,
לא
שלא
יצא
מארצו;
וזה
מבואר
למי
שעיין
בסדרים
ההגיוניים
אשר
למלאכת
המופתים.
ומהם
-
מה
שאמר:
ולא
היה
כיום
ההוא
לפניו
ואחריו
לשמוע
יי'
בקול
איש
כי
יי'
נלחם
בישראל
-
הורה
בזה
כי
זה
המופת
היה
בענין
המלחמה
בעצמותה
,
ואם
היה
זה
המופת
בעמידה
מהתנועה
,
לא
היה
לו
רושם
בענין
המלחמה
כלל.
ומהם
-
כי
כבר
התבאר
מדבריו
כי
השם
יתברך
לא
יעשה
המופתים
כי
אם
לצורך
,
או
לקנות
דעות
אמתיות
,
ולא
נזכר
בכאן
רושם
בזה
המופת
באחד
מאלו
הצדדים.
ומהם
-
שכבר
התבאר
בספר
מלחמות
יי'
(מאמר
ו
ב
,
יב)
,
כי
המופת
לא
יהיה
על
יד
נביא
באלו
הנמצאות
העליונים
,
רוצה
לומר:
הגרמים
השמימיים;
ולזה
הוא
מבואר
,
שלא
היה
זה
המופת
בזה
הענין
אשר
יחשב
בתחלת
המחשבה
שהיה
בו
המופת
בזה
הסיפור.
ואם
יספק
עלינו
מספק
על
מה
שהשרשנו
בזה
,
ויאמר
שכבר
נראה
שיעשה
המופת
על
יד
נביא
בשינוי
סדר
תנועת
הסדר
,
והוא
מה
שאמר
ישעיה
לחזקיה
,
באמרו
"מה
אות
כי
ירפא
יי'
לי
ועליתי
ביום
השלישי
בית
יי'"
(מ"ב
כ
,
ח)
,
ויענהו:
"הלך
הצל
עשר
מעלות
אם
ישוב
הצל
אחורנית
עשר
מעלות"
(מ"ב
כ
,
ט)
,
והוא
מבואר
שתנועת
הצל
לא
תהיה
כי
אם
בתנועת
השמש
,
ולזה
יחוייב
מזה
שינוי
סדר
תנועת
השמש?!
אמרנו
לו
,
כי
כאשר
יעיין
היטב
במאמרים
שבאו
בזה
המקום
,
יתחייב
שלא
היה
זה
המופת
בשהשתנה
סדר
תנועת
השמש;
וזה
שכבר
ענה
חזקיה
"נקל
לצל
לנטות
עשר
מעלות"
(מ"ב
כ
,
י)
,
ואם
היה
בשינוי
סדור
תנועת
השמש
,
הנה
איך
יתכן
שיאמר
שזה
יהיה
'נקל'?
הנה
איך
שישתנה
זה
הסידור
הוא
ענין
נפלא
מאד;
ולזה
ראוי
שנבאר
הדברים
ההם
,
ויתבאר
מזה
מה
היה
ענין
המופת
ההוא;
ונאמר
כי
ידמה
,
לפי
הנראה
לנו
,
שכבר
שם
ישעיה
הבחירה
בזה
המופת
לחזקיה
,
ואמר
שזה
האות
יהיה
באחד
משני
דרכים:
האחד
בשילך
הצל
עשר
מעלות
יותר
על
מה
שהלך
בזולת
זמן
,
או
שישוב
הצל
אחורנית
עשר
מעלות;
והוא
מבואר
שאם
היה
זה
המופת
בשתשתנה
תנועת
השמש
,
היה
מופת
זה
שוה
איך
שיהיה
מאלו
הדרכים.
אלא
שכבר
נתבאר
מתשובת
חזקיה
שלא
היה
זה
המופת
בשתשתנה
תנועת
השמש
מסדורה
כמו
שזכרנו;
ולזה
הוא
מבואר
,
שזה
המופת
היה
בזולת
שינוי
סדר
תנועת
השמש
,
וזה
יהיה
לפי
מה
שאומר
,
והוא
שכבר
יתבאר
בחוש
שכאשר
יהיו
עננים
תחת
השמש
באופן
שירשם
בהם
ניצוצו
,
וירוצו
,
הנה
הם
יראו
שיהיה
השמש
בזולת
מקום
שהוא
,
עם
שכבר
יראה
אז
נטות
צל
השמש
שיעור
רב
במעט
זמן
,
למזרח
או
למערב
,
לצפון
או
לדרום
,
לפי
מצב
העננים
ההם
וצד
תנועתם;
וזה
ממה
שאין
בו
ספק
,
כי
תמיד
יראה
זה
מן
החוש
בזה
האופן.
ולזה
ידמה
,
שכבר
היה
המופת
הזה
בחידוש
עננים
תחת
השמש
בזה
האופן;
ולפי
שכבר
ראה
חזקיה
אז
מהעננים
שהיו
תחת
השמש
ומצד
תנועתם
,
שנקל
לצל
לנטות
עשר
מעלות
יותר
על
מה
שהלך
,
שאל
שיהיה
הענין
בהפך
מה
שהיה
נראה
שהיה
נכון
אז
מצד
תנועת
העננים
ההם;
ולזה
שאל
שישוב
הצל
אחורנית
עשר
מעלות
,
כי
לזה
האות
יצטרך
להפך
כרגע
צד
תנועת
העננים
ההם
באופן
שישוב
הצל
אחורנית
עשר
מעלות
,
והנה
בספר
ישעיה
אמר:
"ותשב
השמש
עשר
מעלות
במעלות
אשר
ירדה"
(יש'
לח
,
ח)
,
רוצה
לומר:
לפי
החוש
ענין
מופתו
היה
בצל
,
כמו
שנזכר
שם
,
אמר:
"הנני
משיב
את
צל
המעלות"
(שם);
ובכאן
הותר
זה
הספק.
ואם
ירצה
אחד
על
כל
פנים
שיהיו
אלה
המופתים
בשינוי
סדר
תנועת
השמש
,
לא
אקפיד
עליו
בזה
,
ומי
יתן
וכל
טועה
לא
יטעה
מזה
השיעור
,
כי
זה
מגדיל
לפי
מחשבתו
עוצם
השם
יתברך
ויכלתו.
ואחר
שנתיישב
זה
,
הנה
נשוב
לבאר
דברי
זאת
הפרשה
,
ואומר
שמאמר
יהושע
היה
,
שטרם
שיסור
השמש
מהיות
על
גבעון
,
והירח
מהיות
על
עמק
אילון
,
תשלם
נקמת
גוי
אויביו;
אבל
קצר
הכתוב
בזה
,
ויורה
על
זה
מה
שאמר
אחריו:
וידום
השמש
וירח
עמד
עד
יקום
גוי
אויביו
,
והרצון
בזה:
שכבר
דמם
השמש
בגבעון
וירח
בעמק
אילון
עד
שנשלמה
זאת
הנקמה.
וזה
היה
ענין
נפלא
,
כי
לא
די
שיעד
שינקמו
ישראל
מהקמים
עליהם
,
אבל
יעד
עם
זה
שזאת
הנקמה
תשלם
בזמן
קצר
כזה;
ולזה
אמר:
ולא
היה
כיום
ההוא
לפניו
ואחריו
לשמוע
יי'
בקול
איש
כי
יי'
נלחם
בישראל;
ולזה
היו
יכולים
להשלים
הנקמה
בזה
הזמן
הקצר
,
כי
יד
השם
יתברך
לא
תקצר.
ואמר
לשמע
יי'
בקול
איש
,
לפי
שלא
יעדו
השם
יתברך
שתשלם
זאת
הנקמה
בזה
הזמן
הקצר
,
אבל
השם
יתברך
שמע
לקולו
בזה;
על
דרך
"מקים
דבר
עבדו
ועצת
מלאכיו
ישלים"
(יש'
מד
,
כו).
והנה
ספר
הישר
-
אחשוב
שהיה
נקרא
כך
,
ואבד
עם
הגלות.
וכבר
רבו
בו
הפירושים
לרבותינו
ז"ל
(ע"ז
כה
,
א).
וראוי
שתדע
כי
השמש
יחדש
היום
,
ולזה
נאמר
שהיום
רד
מאד
כשקרב
השמש
לערב
,
כי
אז
יחלש
אור
השמש
,
ומה
שיהיה
בו
אור
השמש
יותר
חזק
,
הוא
בעת
היותו
בחצי
השמים
ואז
יקרא
בעבור
זה
היום
'תמים'
,
כי
הוא
אז
על
שלמותו
וחוזק
אורו;
ואולם
שהאור
מתחזק
מזריחת
השמש
עד
עת
היותו
בחצי
השמים
,
הנה
זה
מבואר
בנפשו
מן
החוש
,
וזה
יתבאר
גם
כן
ממה
שאמר:
"וארח
צדיקים
כאור
נוגה
הולך
ואור
עד
נכון
היום"
(מש'
ד
,
יח)
,
רוצה
לומר:
שאורו
נוסף
עד
נכון
היום
,
כן
ארח
צדיקים
מתישר
תמיד
אל
תוספת
השלימות.
והוא
מבואר
שבעת
היות
השמש
בחצי
השמים
,
לא
תוכר
בו
ירידה
כי
אם
בעת
ארוך;
וזה
מבואר
מאד
למי
שעיין
בחכמת
התכונה
עיון
מעט
,
וזה
יתבאר
גם
כן
מצד
כלי
המבט
,
כמו
האצטורלב
ורביע
העיגול
,
כי
אז
לא
תוכר
לשמש
ירידה
באלו
הכלים
בכמו
חצי
שעה.
ולזה
אמר
,
שכבר
עמד
השמש
אז
בחצי
השמים
,
כי
כן
היה
מחוייב
,
כי
הם
היו
אצל
גבעון
והיו
רואים
השמש
על
גבעון
,
ולא
מהר
השמש
לרדת
,
כמו
שדרך
היום
התמים
שלא
ימהר
לרדת
בו.
ואחשוב
שאורך
גבעון
היתה
ממזרח
למערב
,
ורחבה
היה
צר
כדרך
הרבה
מהמקומות
,
ולפי
שלשמש
יראו
שתי
תנועות
באפקים
הנוטים
המיושבים:
האחת
ממזרח
למערב
,
וזאת
התנועה
תוכר
מאד
לשמש
אצל
חצי
היום
,
והשנית
מדרום
לצפון
,
וזאת
התנועה
בלתי
נכרת
מצד
לשמש
אצל
חצי
היום
למיעוט
שיעור
ירידתו;
הנה
זכר
שמצד
הנטיה
הנראית
לו
מצד
הירידה
לא
יצא
שלא
יראה
כנגד
גבעון
,
ואע"פ
שהיה
רחבה
צר
,
כי
לא
מיהר
לבא
כמשפט
ענין
השמש
אצל
תמימות
היום
,
והוא
אצל
חצי
היום.
ובכאן
נשלם
ביאור
דברי
זאת
הפרשה
והותרו
הספקות
הנופלות
בה.