תנ"ך - וידם
השמש
וירח
עמד
עד־יקם
גוי
איביו
הלא־היא
כתובה
על־ספר
הישר
ויעמד
השמש
בחצי
השמים
ולא־אץ
לבוא
כיום
תמים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיִּדֹּ֨ם
הַשֶּׁ֜מֶשׁ
וְיָרֵ֣חַ
עָמָ֗ד
עַד־יִקֹּ֥ם
גּוֹי֙
אֹֽיְבָ֔יו
הֲלֹא־הִ֥יא
כְתוּבָ֖ה
עַל־סֵ֣פֶר
הַיָּשָׁ֑ר
וַיַּעֲמֹ֤ד
הַשֶּׁ֙מֶשׁ֙
בַּחֲצִ֣י
הַשָּׁמַ֔יִם
וְלֹא־אָ֥ץ
לָב֖וֹא
כְּי֥וֹם
תָּמִֽים:
(יהושע פרק י פסוק יג)
וַיִּדֹּם
הַשֶּׁמֶשׁ
וְיָרֵחַ
עָמָד
עַד־יִקֹּם
גּוֹי
אֹיְבָיו
הֲלֹא־הִיא
כְתוּבָה
עַל־סֵפֶר
הַיָּשָׁר
וַיַּעֲמֹד
הַשֶּׁמֶשׁ
בַּחֲצִי
הַשָּׁמַיִם
וְלֹא־אָץ
לָבוֹא
כְּיוֹם
תָּמִים:
(יהושע פרק י פסוק יג)
וידם
השמש
וירח
עמד
עד־יקם
גוי
איביו
הלא־היא
כתובה
על־ספר
הישר
ויעמד
השמש
בחצי
השמים
ולא־אץ
לבוא
כיום
תמים:
(יהושע פרק י פסוק יג)
וידם
השמש
וירח
עמד
עד־יקם
גוי
איביו
הלא־היא
כתובה
על־ספר
הישר
ויעמד
השמש
בחצי
השמים
ולא־אץ
לבוא
כיום
תמים:
(יהושע פרק י פסוק יג)
וְאוֹרֵיך
שִׁמשָׁא
וְסֵיהֲרָא
קָם
עַד
דְּאִתפְּרַע
עַמָא
בֵית
יִשׂרָאֵל
מִבַּעֲלֵי
דְבָבֵיהוֹן
הֲלָא
הִיא
כְתִיבָא
עַל
סִפרָא
דְאוֹרָיתָא
וְקָם
שִׁמשָׁא
בְּפַלגוּת
שְׁמַיָא
וְלָא
דְחֵיק
לְמֵיעַל
כְּיוֹם
שְׁלִים
:
וידם
-
ב':
וי'
י
,
ג;
יהו'
י
,
יג.
עמד
-
ג'
(בקמץ):
יהו'
י
,
יג;
ש"ב
כ
,
יב;
תה'
א
,
א.
יקם
-
ב':
דב'
לב
,
מג;
יהו'
י
,
יג.
הלא
-
היא
-
ג':
דב'
ג
,
יא;
יהו'
י
,
יג;
יר'
כב
,
טז.
ספר
הישר
-
ב':
יהו'
י
,
יג;
ש"ב
א
,
יח.
אץ
-
ו'
(בלישנא):
יהו'
י
,
יג;
יז
,
טו;
מש'
יט
,
ב;
כא
,
ה;
כח
,
כ;
כט
,
כ.
כיום
-
י"א
(בלישנא):
יהו'
י
,
יג;
ש"א
יח
,
י;
יש'
ט
,
ג;
הו'
ב
,
ה
,
יז;
עמ'
ח
,
י;
זכ'
יד
,
ג;
תה'
צ
,
ד;
צה
,
ח;
איכה
ב
,
ז
,
כב.
וידם
-
ב'
אהרן;
עמד
-
ג';
יקם
-
ב';
הלא
-
ל'
חס'
בסיפ';
הלא
-
היא
-
ג';
ספר
הישר
-
ב';
אץ
-
ו';
כיום
-
י"א.
הלא
היא
כתובה
-
דבר
זה
נכתב
בתורה
,
שאמר
לו
יעקב
ליוסף:
זרעו
של
אפרים
"יהיה
מלא
הגוים"
(בר'
מח
,
יט)
,
אימתי?
ביום
שעמדה
חמה
ליהושע
נתמלא
כל
העולם
שמעו
של
יהושע
(ראה
ע"ז
כה
,
א):
ויעמוד
השמש
בחצי
השמים
כיום
תמים
ולא
אץ
לבא.
וידום
השמש
וירח
עמד
-
כיון
שהמתין
השמש
שהיה
הולך
לפני
הלבנה
,
על
כורחו
עמד
לו
הירח
ההולך
אחריו;
כמנהג
העולם
כששני
בני
אדם
הולכים
בזה
אחר
זה
,
עמד
הראשון
,
השיני
ממתין
בעל
כרחו;
הדא
הוא
דכתיב
וידום
השמש
וירח
עמד.
ובבראשית
רבה
(ו
,
יד):
וידום
השמש
וירח
עמד...
הלא
היא
כתובה
על
ספר
הישר
-
איזהו
ספר
הישר?
-
זה
ספר
בראשית.
ר'
חלפתא
מייתי
ליה
מן
הכא:
"ולמשול
ביום
ובלילה"
(בר'
א
,
יח)
-
אילו
הצדיקים
שמושלין
במה
שנברא
להאיר
ביום
ובלילה.
ר'
חנין
בשם
ר'
שמואל
בר
רב
יוסף
מייתי
ליה
מסיפיה
דסיפרא:
"ואולם
אחיו
הקטן
יגדל
ממנו
וזרעו
יהיה
מלא
הגוים"
(בר'
מח
,
יט)
-
איפשר
כן?
אתמהה
,
אלא
זה
יהושע
שעומד
ממנו
,
שהוא
מעמיד
גלגל
חמה
ולבנה
שהן
שולטין
מסוף
העולם
ועד
סופו.
רבנן
מייתין
לה
מסיפיה:
"בכור
שורו
הדר
לו
וקרני
ראם
קרניו
בהם
עמים
ינגח
יחדיו
אפסי
ארץ"
(דב'
לג
,
יז)
-
איפשר
כן?
איתמהא
,
אלא
זה
יהושע
שעומד
ממנו
,
שמעמיד
גלגל
חמה
ולבנה
שהן
שולטין
מסוף
העולם
ועד
סופו;
דאמר
ר'
שמעון
בן
יוחי:
ספר
משנה
תורה
היה
סיגנון
ליהושע.
בשעה
שנגלה
עליו
הקב"ה
,
מצאו
יושב
וספר
משנה
תורה
בידו;
אמר
לו:
חזק
יהושע
,
אמץ
יהושע
,
לא
ימוש
ספר
התורה
הזה
מפיך.
נטלו
והראה
לו
גלגל
חמה
,
אמר
לו:
כשם
שלא
דממתי
מזה
אף
אתה
דום
מלפני;
מיד:
וידום
השמש
וירח
עמד.
אמר
ר'
יצחק:
אמר
ליה:
עבדא
בישא
לא
זביני
כספיה
דאבא
את?
אתמהה
,
לא
כך
ראה
אותך
אבא
בחלום
"והנה
השמש
והירח
ואחד
עשר
כוכבים
משתחוים
לי"
(בר'
לז
,
ט)?
מיד:
וידום
השמש
וירח
עמד.
ולפי
פשוטו
של
מקרא:
עד
יקום
גוי
אויביו
-
נקמה
זו
כתובה
על
ספר
הישר
,
וכן
כל
האמור
בפרשה
כתוב
על
ספר
הישר:
כאן
כתיב
"אל
תירא
מהם
כי
בידך
נתתים"
(לעיל
,
ח)
,
ובספר
תורת
משה
"ונתנם
יי'
לפניכם"
(דב'
לא
,
ה);
כאן
כתיב
"לא
יעמוד
איש
מהם
בפניך"
(לעיל
,
ח)
,
ולהלן
כתיב
"לא
יתיצב
איש
בפניך"
(דב'
ז
,
כד).
ויעמד
השמש
בחצי
השמים
-
מיכן
מנה
ר'
יוסי
שמנה
בסדר
עולם
(סע"ר
,
יא):
יום
התקופה
היה;
אימתי
חמה
עומדת
באמצע
הרקיע?
בתקופת
תמוז.
ומדרש
חכמינו
(ע"ז
כה
,
א):
אימתי
השמש
עומד
בחצי
השמים?
בחצי
היום;
וכתיב
ולא
אץ
לבא
כיום
תמים
-
פתרונו:
לא
מיהר
לשקוע.
וכמה
שעות
עמד
לו
בחצי
השמים?
עשרים
וארבע
שעות
,
הדא
הוא
דכתיב
כיום
תמים;
ויום
שלם
הוא
עשרים
וארבע
שעות
,
ומחצות
היום
עד
שתשקע
החמה
שש
שעות
,
ומעלות
השחר
עד
חצות
היום
שש
שעות
,
נמצא
אותו
היום
מזריחתו
ועד
שקיעתו
שלשים
ושש
שעות.
אז
ידבר
יהושע
-
תרגם
יונתן:
"בכן
שבח
יהושע";
ויתכן
כי
אחר
התפילה
היתה
השירה
,
והשירה
לא
הזכיר.
או
השירה
היא:
וידם
השמש
,
והתפילה
היא:
ויאמר
לעיני
ישראל
שמש
בגבעון
דום.
וכן
זוכר
אותה
בדרש
(ראה
מכיל'
בשלח
שירה)
,
זו
השירה
,
בעניין
עשר
שירות.
ולשון
ידבר
מורה
על
שירה
,
לא
על
התפילה
,
כמו
"וידבר
דוד
ליי'
את
דברי
השירה"
(ש"ב
כב
,
א).
ויאמר
בתפילתו:
לעיני
כל
ישראל
שמש
בגבעון
דום
,
כלומר:
הפלא
הזה
יראה
היום
לעיני
ישראל;
או
לעיני
ישראל
דבק
עם
ויאמר
,
כלומר:
התפילה
הזאת
אֲמָרהּ
בקול
רם
לפני
ישראל.
ופירוש
דום
-
המתן
,
כמו
"דומו
עד
הגיענו
אליכם"
(ש"א
יד
,
ט);
כלומר:
שיעמד
גלגל
השמש
במקומו
ולא
ירוץ
כמשפטו.
וירח
בעמק
אילון
-
ולירח
אמר
גם
כן
שיעמד
בעמק
אילון.
ואע"פ
שגבעון
היה
בגבול
בנימן
ואילון
בגבול
דן
,
ידמה
כי
רדפו
אותם
והכום
מגבעון
עד
אילון.
ובגבעון
היה
חצי
היום
כשהתפלל
שיעמד
השמש
,
והבורא
שמע
בקולו
,
כמו
שאמר:
ויעמד
השמש
בחצי
השמים;
ועמד
עד
שיעור
שבין
עמידתו
ומרוצתו
היה
כיום
תמים
,
והוא
היום
הארוך
שבשנה
,
והוא
יום
תקופת
תמוז.
וכשבא
השמש
היו
בעמק
אילון
,
והאיר
הירח;
והיה
הירח
אז
מן
הדומה
בתחלת
החודש
או
בשלישיתו
,
והתפלל
שיעמד
הירח
להאיר
להם
עד
שתכלה
נקמתם
באויביהם;
וכן
היה
,
כמו
שאמר:
וירח
עמד
עד
יקום
גוי
אויביו.
וזאת
הפליאה
כתובה
על
ספר
הישר
-
והוא
ספר
תורת
משה
,
והוא
מה
שאמר
הקדוש
ברוך
הוא:
"נגד
כל
עמך
אעשה
נפלאות"
וגו'
(שמ'
לד
,
י);
כמו
שפירשו
אדני
אבי
ז"ל
,
כי
שני
אותות
אמר
לו
בפסוק
ההוא:
קרינת
פני
משה
,
והוא
מה
שאמר
"כי
נורא
הוא
אשר
אני
עושה
עמך"
(שם)
,
ועמידת
השמש
ליהושע
,
והוא
מה
שאמר
"נגד
כל
עמך
אעשה
נפלאות"
וגו'
,
ונתן
לו
אות
קרוב
להאמין
באות
רחוק.
ובדרש
(ראה
פר"א
נב):
שלשים
ושש
שעות
עמדו
השמש
והירח;
כיצד?
המלחמה
היתה
בערב
שבת
,
ונתיירא
יהושע
שלא
יחללו
ישראל
את
השבת
-
ופשט
ידיו
למעלה
,
שיעמד
השמש
יום
ששי
כשיעור
יום
שבת
,
והירח
כשיעור
ליל
שבת
ומוצאי
שבת
,
והם
שלשים
ושש
שעות.
עד
יקום
גוי
אויביו
-
כמו
'מאויביו';
וכן
"השמרו
לכם
עלות
בהר"
(שמ'
יט
,
יב).
אז
ידבר
יהושע
ליי'
-
יש
בזאת
הפרשה
ספקות
רבות
ראוי
לעיין
בהם:
האחד
הוא
,
שאם
היה
שהשמש
עמד
ובטל
מהתנועה
הנראית
לנו
,
הנה
היה
זה
המופת
יותר
נפלא
לאין
שיעור
מהמופתים
שנעשו
על
יד
משה;
וזה
,
כי
המופתים
ההם
היו
בשינוי
טבע
אלו
הנמצאות
הנכבדות
,
לשנות
את
תפקידם
משלוט
על
אלו
הנמצאות
השפלות
,
לשנות
ענין
סדורם;
כי
בהם
בעצמם
מחסרון
הסדר
והיושר
מה
שלא
יעלם;
ובכלל
,
הנה
זה
ממה
שאין
צריך
אל
ביאור
למי
שיעיין
באלו
העמוקות
,
וכבר
ביארנו
זה
באופן
שלם
בשישי
מספר
מלחמות
יי'
(ב
,
יב).
ואם
היה
הענין
כן
,
הנה
זה
סותר
מה
שאמרה
התורה
ש"לא
קם
נביא
עוד
בישראל
כמשה...
לכל
האותות
והמופתים...
אשר
עשה
משה
לעיני
כל
ישראל"
(דב'
לד
,
י
-
יב);
ואם
אמרנו
שכבר
נעשה
כמו
זה
המופת
על
יד
משה
,
ואם
לא
נזכר
בתורה
,
כמו
שאמרו
קצת
רבותינו
ז"ל
,
הנה
ישאר
זה
הספק
בעינו
,
כי
כבר
היה
שוה
לו
יהושע
בגדול
שבמופתים
הנעשים
על
יד
משה
רבינו;
עם
שאם
היה
הענין
כן
,
היה
ראוי
שלא
תשתק
התורה
מלספר
זה
המופת
הנפלא
,
כי
אנחנו
נראה
מכוונת
התורה
לפרסם
ענין
המופתים
והנפלאות
,
כי
זה
ממה
שיביא
להאמין
בשם
יתברך;
כמו
שנזכר
בתורה
בענין
המופתים
שנעשו
לפרעה
,
אמר:
"ולמען
תספר
באזני
בנך
ובן
בנך
את
אשר
התעללתי
במצרים
ואת
אותתי
אשר
שמתי
בם
וידעתם
כי
אני
יי'"
(שמ'
י
,
ב).
ועוד
,
כי
כבר
יראה
מפשטי
אלו
הדברים
שלא
נתבטל
השמש
מהתנועה
ולא
הירח
,
וזה
יתבאר
מפנים;
מהם
-
מה
שאמר:
ולא
אץ
לבא
(בנוסחנו:
לבוא)
,
רוצה
לומר:
שלא
מהר
לבא
,
וזה
לא
ישלול
ממנו
התנועה
,
אבל
ישלול
ממנו
מהירות
התנועה;
והמאמר
שזה
דרכו
יחייב
לו
התנועה
,
בכמו
אלו
המאמרים
השלמים
אשר
ידובר
בהם
בדברים
מדרך
מה
הוא.
ומהם
-
מה
שאמר:
שמש
בגבעון
דום
וירח
בעמק
אילון
,
ולא
אמר
'שמש
דום
וירח'
,
אבל
לקח
להם
מקום
רחב
,
היו
נראים
אז
אל
המקום
ההוא;
והוא
מבואר
שמי
שישלול
התנועה
מהמקום
הרחב
לא
ישלול
התנועה
במוחלט
,
כי
כבר
איפשר
שיתנועע
במקום
רחב
ההוא
,
וכבר
יחייב
זה
המאמר
בכמו
המאמרים
השלמים
לשמש
ולירח
התנועה;
והמשל:
שמי
שיאמר
,
שפלוני
עמד
בארצו
כך
וכך
ימים
,
הנה
לא
יתחייב
מזה
אלא
שלא
יצא
מארצו
,
אבל
שכבר
יתנועע
בארצו;
או
לא
יהיה
זה
המאמר
מדרך
מה
הוא
,
כי
יחוייב
למי
שישלול
ממנו
התנועה
שיאמר
שלא
התנועע
,
לא
שלא
יצא
מארצו;
וזה
מבואר
למי
שעיין
בסדרים
ההגיוניים
אשר
למלאכת
המופתים.
ומהם
-
מה
שאמר:
ולא
היה
כיום
ההוא
לפניו
ואחריו
לשמוע
יי'
בקול
איש
כי
יי'
נלחם
בישראל
-
הורה
בזה
כי
זה
המופת
היה
בענין
המלחמה
בעצמותה
,
ואם
היה
זה
המופת
בעמידה
מהתנועה
,
לא
היה
לו
רושם
בענין
המלחמה
כלל.
ומהם
-
כי
כבר
התבאר
מדבריו
כי
השם
יתברך
לא
יעשה
המופתים
כי
אם
לצורך
,
או
לקנות
דעות
אמתיות
,
ולא
נזכר
בכאן
רושם
בזה
המופת
באחד
מאלו
הצדדים.
ומהם
-
שכבר
התבאר
בספר
מלחמות
יי'
(מאמר
ו
ב
,
יב)
,
כי
המופת
לא
יהיה
על
יד
נביא
באלו
הנמצאות
העליונים
,
רוצה
לומר:
הגרמים
השמימיים;
ולזה
הוא
מבואר
,
שלא
היה
זה
המופת
בזה
הענין
אשר
יחשב
בתחלת
המחשבה
שהיה
בו
המופת
בזה
הסיפור.
ואם
יספק
עלינו
מספק
על
מה
שהשרשנו
בזה
,
ויאמר
שכבר
נראה
שיעשה
המופת
על
יד
נביא
בשינוי
סדר
תנועת
הסדר
,
והוא
מה
שאמר
ישעיה
לחזקיה
,
באמרו
"מה
אות
כי
ירפא
יי'
לי
ועליתי
ביום
השלישי
בית
יי'"
(מ"ב
כ
,
ח)
,
ויענהו:
"הלך
הצל
עשר
מעלות
אם
ישוב
הצל
אחורנית
עשר
מעלות"
(מ"ב
כ
,
ט)
,
והוא
מבואר
שתנועת
הצל
לא
תהיה
כי
אם
בתנועת
השמש
,
ולזה
יחוייב
מזה
שינוי
סדר
תנועת
השמש?!
אמרנו
לו
,
כי
כאשר
יעיין
היטב
במאמרים
שבאו
בזה
המקום
,
יתחייב
שלא
היה
זה
המופת
בשהשתנה
סדר
תנועת
השמש;
וזה
שכבר
ענה
חזקיה
"נקל
לצל
לנטות
עשר
מעלות"
(מ"ב
כ
,
י)
,
ואם
היה
בשינוי
סדור
תנועת
השמש
,
הנה
איך
יתכן
שיאמר
שזה
יהיה
'נקל'?
הנה
איך
שישתנה
זה
הסידור
הוא
ענין
נפלא
מאד;
ולזה
ראוי
שנבאר
הדברים
ההם
,
ויתבאר
מזה
מה
היה
ענין
המופת
ההוא;
ונאמר
כי
ידמה
,
לפי
הנראה
לנו
,
שכבר
שם
ישעיה
הבחירה
בזה
המופת
לחזקיה
,
ואמר
שזה
האות
יהיה
באחד
משני
דרכים:
האחד
בשילך
הצל
עשר
מעלות
יותר
על
מה
שהלך
בזולת
זמן
,
או
שישוב
הצל
אחורנית
עשר
מעלות;
והוא
מבואר
שאם
היה
זה
המופת
בשתשתנה
תנועת
השמש
,
היה
מופת
זה
שוה
איך
שיהיה
מאלו
הדרכים.
אלא
שכבר
נתבאר
מתשובת
חזקיה
שלא
היה
זה
המופת
בשתשתנה
תנועת
השמש
מסדורה
כמו
שזכרנו;
ולזה
הוא
מבואר
,
שזה
המופת
היה
בזולת
שינוי
סדר
תנועת
השמש
,
וזה
יהיה
לפי
מה
שאומר
,
והוא
שכבר
יתבאר
בחוש
שכאשר
יהיו
עננים
תחת
השמש
באופן
שירשם
בהם
ניצוצו
,
וירוצו
,
הנה
הם
יראו
שיהיה
השמש
בזולת
מקום
שהוא
,
עם
שכבר
יראה
אז
נטות
צל
השמש
שיעור
רב
במעט
זמן
,
למזרח
או
למערב
,
לצפון
או
לדרום
,
לפי
מצב
העננים
ההם
וצד
תנועתם;
וזה
ממה
שאין
בו
ספק
,
כי
תמיד
יראה
זה
מן
החוש
בזה
האופן.
ולזה
ידמה
,
שכבר
היה
המופת
הזה
בחידוש
עננים
תחת
השמש
בזה
האופן;
ולפי
שכבר
ראה
חזקיה
אז
מהעננים
שהיו
תחת
השמש
ומצד
תנועתם
,
שנקל
לצל
לנטות
עשר
מעלות
יותר
על
מה
שהלך
,
שאל
שיהיה
הענין
בהפך
מה
שהיה
נראה
שהיה
נכון
אז
מצד
תנועת
העננים
ההם;
ולזה
שאל
שישוב
הצל
אחורנית
עשר
מעלות
,
כי
לזה
האות
יצטרך
להפך
כרגע
צד
תנועת
העננים
ההם
באופן
שישוב
הצל
אחורנית
עשר
מעלות
,
והנה
בספר
ישעיה
אמר:
"ותשב
השמש
עשר
מעלות
במעלות
אשר
ירדה"
(יש'
לח
,
ח)
,
רוצה
לומר:
לפי
החוש
ענין
מופתו
היה
בצל
,
כמו
שנזכר
שם
,
אמר:
"הנני
משיב
את
צל
המעלות"
(שם);
ובכאן
הותר
זה
הספק.
ואם
ירצה
אחד
על
כל
פנים
שיהיו
אלה
המופתים
בשינוי
סדר
תנועת
השמש
,
לא
אקפיד
עליו
בזה
,
ומי
יתן
וכל
טועה
לא
יטעה
מזה
השיעור
,
כי
זה
מגדיל
לפי
מחשבתו
עוצם
השם
יתברך
ויכלתו.
ואחר
שנתיישב
זה
,
הנה
נשוב
לבאר
דברי
זאת
הפרשה
,
ואומר
שמאמר
יהושע
היה
,
שטרם
שיסור
השמש
מהיות
על
גבעון
,
והירח
מהיות
על
עמק
אילון
,
תשלם
נקמת
גוי
אויביו;
אבל
קצר
הכתוב
בזה
,
ויורה
על
זה
מה
שאמר
אחריו:
וידום
השמש
וירח
עמד
עד
יקום
גוי
אויביו
,
והרצון
בזה:
שכבר
דמם
השמש
בגבעון
וירח
בעמק
אילון
עד
שנשלמה
זאת
הנקמה.
וזה
היה
ענין
נפלא
,
כי
לא
די
שיעד
שינקמו
ישראל
מהקמים
עליהם
,
אבל
יעד
עם
זה
שזאת
הנקמה
תשלם
בזמן
קצר
כזה;
ולזה
אמר:
ולא
היה
כיום
ההוא
לפניו
ואחריו
לשמוע
יי'
בקול
איש
כי
יי'
נלחם
בישראל;
ולזה
היו
יכולים
להשלים
הנקמה
בזה
הזמן
הקצר
,
כי
יד
השם
יתברך
לא
תקצר.
ואמר
לשמע
יי'
בקול
איש
,
לפי
שלא
יעדו
השם
יתברך
שתשלם
זאת
הנקמה
בזה
הזמן
הקצר
,
אבל
השם
יתברך
שמע
לקולו
בזה;
על
דרך
"מקים
דבר
עבדו
ועצת
מלאכיו
ישלים"
(יש'
מד
,
כו).
והנה
ספר
הישר
-
אחשוב
שהיה
נקרא
כך
,
ואבד
עם
הגלות.
וכבר
רבו
בו
הפירושים
לרבותינו
ז"ל
(ע"ז
כה
,
א).
וראוי
שתדע
כי
השמש
יחדש
היום
,
ולזה
נאמר
שהיום
רד
מאד
כשקרב
השמש
לערב
,
כי
אז
יחלש
אור
השמש
,
ומה
שיהיה
בו
אור
השמש
יותר
חזק
,
הוא
בעת
היותו
בחצי
השמים
ואז
יקרא
בעבור
זה
היום
'תמים'
,
כי
הוא
אז
על
שלמותו
וחוזק
אורו;
ואולם
שהאור
מתחזק
מזריחת
השמש
עד
עת
היותו
בחצי
השמים
,
הנה
זה
מבואר
בנפשו
מן
החוש
,
וזה
יתבאר
גם
כן
ממה
שאמר:
"וארח
צדיקים
כאור
נוגה
הולך
ואור
עד
נכון
היום"
(מש'
ד
,
יח)
,
רוצה
לומר:
שאורו
נוסף
עד
נכון
היום
,
כן
ארח
צדיקים
מתישר
תמיד
אל
תוספת
השלימות.
והוא
מבואר
שבעת
היות
השמש
בחצי
השמים
,
לא
תוכר
בו
ירידה
כי
אם
בעת
ארוך;
וזה
מבואר
מאד
למי
שעיין
בחכמת
התכונה
עיון
מעט
,
וזה
יתבאר
גם
כן
מצד
כלי
המבט
,
כמו
האצטורלב
ורביע
העיגול
,
כי
אז
לא
תוכר
לשמש
ירידה
באלו
הכלים
בכמו
חצי
שעה.
ולזה
אמר
,
שכבר
עמד
השמש
אז
בחצי
השמים
,
כי
כן
היה
מחוייב
,
כי
הם
היו
אצל
גבעון
והיו
רואים
השמש
על
גבעון
,
ולא
מהר
השמש
לרדת
,
כמו
שדרך
היום
התמים
שלא
ימהר
לרדת
בו.
ואחשוב
שאורך
גבעון
היתה
ממזרח
למערב
,
ורחבה
היה
צר
כדרך
הרבה
מהמקומות
,
ולפי
שלשמש
יראו
שתי
תנועות
באפקים
הנוטים
המיושבים:
האחת
ממזרח
למערב
,
וזאת
התנועה
תוכר
מאד
לשמש
אצל
חצי
היום
,
והשנית
מדרום
לצפון
,
וזאת
התנועה
בלתי
נכרת
מצד
לשמש
אצל
חצי
היום
למיעוט
שיעור
ירידתו;
הנה
זכר
שמצד
הנטיה
הנראית
לו
מצד
הירידה
לא
יצא
שלא
יראה
כנגד
גבעון
,
ואע"פ
שהיה
רחבה
צר
,
כי
לא
מיהר
לבא
כמשפט
ענין
השמש
אצל
תמימות
היום
,
והוא
אצל
חצי
היום.
ובכאן
נשלם
ביאור
דברי
זאת
הפרשה
והותרו
הספקות
הנופלות
בה.