תנ"ך - ויאמר
אליהם
לאמר
בנכסים
רבים
שובו
אל־אהליכם
ובמקנה
רב־מאד
בכסף
ובזהב
ובנחשת
ובברזל
ובשלמות
הרבה
מאד
חלקו
שלל־איביכם
עם־אחיכם:
פ
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֨אמֶר
אֲלֵיהֶ֜ם
לֵאמֹ֗ר
בִּנְכָסִ֨ים
רַבִּ֜ים
שׁ֤וּבוּ
אֶל־אָֽהֳלֵיכֶם֙
וּבְמִקְנֶ֣ה
רַב־מְאֹ֔ד
בְּכֶ֨סֶף
וּבְזָהָ֜ב
וּבִנְחֹ֧שֶׁת
וּבְבַרְזֶ֛ל
וּבִשְׂלָמ֖וֹת
הַרְבֵּ֣ה
מְאֹ֑ד
חִלְק֥וּ
שְׁלַל־אֹיְבֵיכֶ֖ם
עִם־אֲחֵיכֶֽם:
פ
(יהושע פרק כב פסוק ח)
וַיֹּאמֶר
אֲלֵיהֶם
לֵאמֹר
בִּנְכָסִים
רַבִּים
שׁוּבוּ
אֶל־אָהֳלֵיכֶם
וּבְמִקְנֶה
רַב־מְאֹד
בְּכֶסֶף
וּבְזָהָב
וּבִנְחֹשֶׁת
וּבְבַרְזֶל
וּבִשְׂלָמוֹת
הַרְבֵּה
מְאֹד
חִלְקוּ
שְׁלַל־אֹיְבֵיכֶם
עִם־אֲחֵיכֶם:
פ
(יהושע פרק כב פסוק ח)
ויאמר
אליהם
לאמר
בנכסים
רבים
שובו
אל־אהליכם
ובמקנה
רב־מאד
בכסף
ובזהב
ובנחשת
ובברזל
ובשלמות
הרבה
מאד
חלקו
שלל־איביכם
עם־אחיכם:
פ
(יהושע פרק כב פסוק ח)
ויאמר
אליהם
לאמר
בנכסים
רבים
שובו
אל־אהליכם
ובמקנה
רב־מאד
בכסף
ובזהב
ובנחשת
ובברזל
ובשלמות
הרבה
מאד
חלקו
שלל־איביכם
עם־אחיכם:
פ
(יהושע פרק כב פסוק ח)
וַאֲמַר
לְהוֹן
לְמֵימַר
בְּנִכסִין
סַגִּיאִין
תּוּבוּ
לְקִרוֵיכוֹן
וּבִבעִירָא
סַגִּי
לַחדָּא
בְּכַספָּא
וּבדַהבָּא
וּבִנחָשָׁא
וּבבַרזְלָא
וּבִלבוּשִׁין
סַגִּי
לַחדָּא
פַּלִיגוּ
בִזַת
בַּעֲלֵי
דְבָבֵיכוֹן
עִם
אֲחֵיכוֹן
:
ויאמר
אליהם
לאמר
-
ב':
יהו'
ז
,
ב;
כב
,
ח.
בכסף
-
ה"י:
*בר'
כג
,
ט;
יהו'
כב
,
ח;
ש"ב
כד
,
כד;
מ"א
כא
,
ו
,
טו;
יש'
מח
,
י;
נב
,
ג;
יר'
י
,
ד;
יח'
כז
,
יב;
מי'
ג
,
יא;
תה'
קה
,
לז;
איכה
ה
,
ד;
עז'
א
,
ד;
דה"א
כא
,
כב
,
כד.
בכסף
ובזהב
-
ג':
יהו'
כב
,
ח;
יר'
י
,
ד;
עז'
א
,
ד.
ובשלמות
-
ד'
(בלישנא):
יהו'
ט
,
ה;
כב
,
ח;
מ"א
י
,
כה;
דה"ב
ט
,
כד.
ויאמר
אליהם
לאמר
ב'
עלו
ורגלו
את
הארץ
בנכסים
רבים.
ובשלמות
ד'
ומל'
ונעלות
ובשלמות
הרבה
מאד
והם
מביאים
והמה
מבאים.
ויאמר
אליהם
לאמר
-
ב';
בכסף
ובזהב
-
ג';
ובברזל
-
ל';
ובשלמות
-
ד';
חלקו
-
ל'.
עם
אחיכם
-
בני
ראובן
ובני
גד.
ויש
פותרין:
עם
אחיכם
שנשארו
לשמור
את
הערים
עם
הנשים
והטף
,
ולא
עברו
את
הירדן
עם
החלוצים
,
גם
הם
נטלו
חלק
בבזה.
ולחצי
שבט
המנשה
נתן
משה
בבשן...
וגם
כי
שלחם
יהושע
אל
אהליהם
ויברכם
-
לפי
שנאמר
למעלה
,
בשבט
ראובן
וגד
,
"ויברכם
יהושע
וישלחם"
(לעיל
,
ו)
,
כשהוא
מזכיר
אף
חצי
שבט
מנשה
,
ברך
גם
אותם
וישלחם.
(ב"ר
לה
,
ד)
ר'
יצחק
ור'
יוחנן
ור'
יודן
בר
גיורי
הלכו
לשמוע
פרשת
התורה
מר'
שמעון
בן
יוחי
-
ואיכא
דאמרי:
פרשת
הנסכים
-
ונטלו
רשות
,
והמתינו
עוד
יום
אחד;
אמרו:
אנו
צריכין
ליטול
ממנו
רשות
פעם
שנייה.
חד
מינהון
דרש
ואמר
להון:
כתיב
"ויברכם
יהושע"
,
מה
תלמוד
לומר
"אל
אהליהם
ויברכם"?
אלא
בשעה
שהיו
ישראל
מכבשין
ומחלקין
את
הארץ
ארבע
עשרה
שנה
,
באו
הראובני
והגדי
ונטלו
רשות
מיהושע
ללכת
לאהליהם
,
ושהו
שם
בארץ
כנען
עוד
ימים
אחדים
,
וחזרו
ונטלו
עוד
פעם
שנייה
רשות
ממנו;
לכך
נאמר
"גם
כי
שלחם
יהושע
אל
אהליהם
ויברכם".
אמר
ר'
יודן:
שבט
ראובן
וגד
היו
בני
עמליה
של
יהושע
-
'עמליה'
לשון
סבל
וטורח
הוא
-
וליוה
אותם
עד
הירדן
,
וכיון
שראה
אותם
שנתמעטה
עמליה
שלו
,
פרעו
לו
גם
הם
וחזרו
וליוו
אותו
עד
ביתו.
הברכה
האחרונה
היתה
גדולה
מן
הראשונה;
הדא
הוא
דכתיב:
ויאמר
אליהם...
בנכסים
רבים
וגו'
עד
חלקו
שלל
אויביכם
עם
אחיכם.
חלקו
שלל
אויביכם
עם
אחיכם
-
אם
אמר
לחצי
שבט
מנשה
(ראה
לעיל
,
ז
ופירושו
שם)
,
יהיה
פירוש
עם
אחיכם:
בני
גד
ובני
ראובן;
ואם
אמר
לכלם
,
יהיה
פירוש:
עם
השבטים
אשר
בארץ
כנען
,
כמו
שאמר:
בנכסים
רבים
שובו
-
שתחלקו
עם
השבטים
הבִּזה.
ומי
שפירש
עם
אחיכם:
האנשים
אשר
הניחו
בארץ
גלעד
לשמור
הערים
-
אין
לו
טעם
,
כי
נשיהם
וטפם
הוא
שהניחו.
ואחר
זכר
,
שכבר
קרא
יהושע
לראובני
ולגדי
ולחצי
שבט
המנשה
,
והזהירם
מאד
לשמור
התורה
,
וברכם
,
ושלחם
אל
אהליהם
בנכסים
רבים
ובמקנה
רב
ובכסף
ובזהב
ונחשת
ברזל
ובשלמות
הרבה
,
כי
חלקו
שלל
אויביהם
עם
אחיהם;
וכן
היה
ראוי
,
כי
כן
חלקו
כל
ישראל
שלל
הערים
אשר
באו
להם
לנחלה
,
כמו
שנזכר
בתורה
(ראה
דב'
כ
,
יד).
חלקו
שלל
אויביכם
עם
אחיכם
-
פירוש:
לכולם
דבר
,
שיחלקו
עם
אחיהם
שהניחו
לשמור
העיירות.