ספר
שאחרי
מות
יהושע
שאלו
בני
ישראל
ביי'
,
רוצה
לומר:
באורים
ותומים
,
מי
מהשבטים
יעלה...
בתחלה
להלחם
בכנעני
הנשאר
בארצות
השבטים.
וראוי
שנדע
,
שאין
הרצון
בזה
שלא
היו
נשאלים
באורים
ותומים
בימי
יהושע
,
כי
התורה
העידה
כי
בימי
יהושע
גם
כן
ישאלו
במשפט
האורים;
ואולם
הרצון
בזה
,
כי
אחרי
מות
יהושע
הוצרכו
לשאול
מי
יעלה...
בתחלה
,
כי
במלחמה
הראשונה
שרש
גדול
לשאר
המלחמות
,
וזה:
שאם
ינוצחו
ישראל
במלחמה
הראשונה
,
יאמרו
הנשארים
מהגוים
ההם
"סר
צלם
מעליהם"
(במ'
יד
,
ט)
,
ויתחזקו
להלחם
בהם;
ואם
ינצחו
אותם
,
יפיל
הענין
מורך
לב
בגוים
ההם
וינצחום
ישראל
בקלות.
ולזה
בחר
השם
שילחם
תחלה
מי
שהוא
ראוי
יותר
לנצח
,
והוא
שבט
יהודה;
וסבב
יהודה
שעלה
אתו
שמעון
להלחם
,
כאשר
נשארו
בגבולו
מהגוים
ההם.
(שש
תועלות
לחלק
ראשון:
שו'
א
,
א
-
ג
,
ל)
ואולם
התועלות
המגיעות
מזה
הסיפור
הם
אלו:
התועלת
הראשון
הוא
כולל
כל
ספור
זה
הספר
,
והוא:
שמי
שיעבוד
השם
יתברך
הוא
מושגח
ונעזר
בו
,
ואשר
יסור
ממנו
,
תסור
ממנו
ההשגחה
האלוהית
ויהיה
נכון
אל
שיגיע
אל
כל
רע.
ולזה
תמצא
שתכף
שסרו
ישראל
מאחרי
יי'
היו
נופלים
ביד
אויביהם
,
ובשובם
אליו
היו
נצולים.
ולפי
שזה
התועלת
הוא
כולל
לכל
סיפור
זה
הספר
,
ספר
הכתוב
בזה
הענין
בראש
הספר
בכללות
,
רוצה
לומר:
כי
ישראל
הסתבכו
בעבודה
זרה
,
והיו
נופלים
ביד
אויביהם
,
וכאשר
היו
שבים
אליו
הקים
יי'
להם
שופט
והושיעם
,
ובמות
השופט
היו
שבים
למרים
,
וכן
בזה
הדרך.
והנה
הקדמנו
לספר
זה
התועלת
,
כי
הוא
כמו
כולל
בזה
הספר
,
ולרוב
הסיפורים
אשר
בספורי
הנביאים.
התועלת
השני
הוא:
שראוי
למי
שישתדל
בפועל
מה
,
שיכוין
בראשיתו
הגעת
התכלית
ביותר
שלם
שאיפשר
לו.
ולזה
שאלו
את
פי
יי'
,
אחר
מות
יהושע
,
מי
יעלה
בתחלה
להלחם
בכנעני
,
ויהיה
נעזר
בשם
יתברך
לנצח
אותם
כדי
שיפול
מזה
הענין
מורך
לב
על
הנשארים
,
ויתישרו
בזה
ישראל
לנצחם.
ולזאת
הסבה
בעינה
ספר
,
שקצצו
בהונות
ידי
ורגלי
אדני
בזק
,
כמו
שביארנו.
ולזאת
הסבה
בעינה
התחכם
אהוד
בזה
האופן
שסיפרנו
,
שתשלם
לו
הצלת
ישראל
מיד
מואב
,
והשבת
עריהם
שהיו
ביד
מואב
להם.
התועלת
השלישי
הוא:
שראוי
למי
שירצה
לבקש
דבר
מזולתו
,
שלא
ישאל
תחלה
כל
מה
שירצה
שיתן
לו
,
כי
אולי
לא
ישיג
זה
,
אבל
יבקש
תחלה
מה
שיחשב
שלא
ישיב
פניו
,
ואחר
זה
יבקש
מה
שנשאר
ממבוקשו.
ולזה
תמצא
,
שהסיתה
עכסה
עתניאל
בן
קנז
לשאול
מכלב
אביה
שיתן
לו
השדה
,
ואחר
זה
היה
לה
מקום
לשאול
מאביה
גלות
מים
,
להשלים
ענין
השדה.
והנה
זה
הוא
מהתחבולות
הטובות
,
שצריך
לאנשים
שיתנהגו
בה
,
במה
שיצטרך
להם
לבק
מהחסד
בזה
מאדניהם.
ולזאת
הסבה
בעינה
סבבה
שישאל
עתניאל
השדה
,
לא
היא
,
כי
אם
שאלה
אותו
מכלב
,
לא
היה
לה
מקום
להתרעם
עליו
ולומר:
"ארץ
הנגב
נתתני"
(א
,
טו).
התועלת
הרביעי
הוא:
שראוי
להתחבר
עם
השלמים.
הלא
תראה
כי
בני
קיני
מצד
שהיה
חותן
משה
,
זכו
להתחבר
עם
ישראל
ולחסות
תחת
כנפי
השכינה.
התועלת
החמישי
הוא:
שאין
ראוי
לקפח
שכר
כל
ברייה
וברייה.
הלא
תראה
כי
האיש
היוצא
מן
העיר
היה
מוכרח
להראות
מבא
העיר
,
או
יהרגוהו
בני
יוסף
,
כי
כבר
היה
בידם;
והיה
די
לו
אם
יציל
עצמו
בזאת
ההודעה
,
כי
כל
אשר
לאיש
יתן
בעד
נפשו
,
והם
הצילוהו
עם
משפחתו
,
כדי
שלא
ידאג
לבו
מאד
על
מה
שעשה
להם
מן
החסד
,
בראותו
אבדן
משפחתו.
התועלת
השישי
הוא:
שראוי
לעשות
מלחמה
בתחבולות
יביאו
הענין
אל
תכלית
מן
הדרוש.
כל
שכן
שיהיה
זה
ראוי
,
כאשר
נצחו
אויבו
בתחבולות
,
להשיב
מדה
כנגד
מדה;
וכל
שכן
שיחוייב
זה
,
כשהיה
אויבו
יותר
חזק
ממנו;
כמו
שעשה
אברהם
כשבא
להלחם
עם
ארבעת
המלכים
שלקחו
את
לוט
בן
אחיו
,
שנחלק
עליהם
לילה
כדי
שלא
ירגישו.
ולזה
תמצא
,
כי
כשראה
אהוד
מה
שעשה
עגלון
מן
החמס
לישראל
בבואו
עליהם
לקחת
ארצם
על
יד
בני
עמון
ועמלק
,
עשה
דבריו
בחכמה
להשיב
מה
שעשק
מהם;
ולזה
השתדל
להביא
לעגלון
מנחה
חשובה
בעבור
ישראל
,
כדי
שיתקרב
דעתו
אליו
ויבטח
בו;
ונזדמן
הענין
שהיה
אהוד
אטר
יד
ימינו
,
כי
זה
ממה
שיעזור
לו
להשיג
מבוקשו
בהריגת
עגלון
קודם
שירגיש
בזה;
והנה
עשה
החרב
בעלת
שתי
פיות
,
כדי
שתכנס
בבטן
עגלון
בקלות
,
ולא
עשאה
ארוכה
מאד
,
כדי
שלא
יוכר
שהוא
נושא
חרב;
ולזאת
הסבה
שמה
מתחת
למדיו.
ושלח
תחלה
נושאי
המנחה
,
קודם
שיהרגנו
,
לסבות:
האחת
-
שאם
היה
אומר
אז
לעגלון
שיש
לו
לדבר
אליו
דבר
סתר
,
היה
לעגלון
לירא
שיהיה
זה
על
צד
התחבולה
,
ושלא
יהיה
תכלית
שלוח
המנחה
כי
אם
זה
הענין
,
ולא
היה
מתיר
עצמו
אל
שישאר
יחידי
בבית
עם
אהוד;
ולזה
יצא
משם
ואחר
שב
,
להורות
שכבר
שכח
דבר
מה
היה
לו
לדבר
אתו;
והראה
זה
שלא
היה
הדבר
ההוא
מכוון
על
הכונה
הראשונה
,
כי
הוא
רחוק
שישכח
אדם
מה
שדרכו
הוא
בעבורו
על
הכונה
הראשונה
,
ואמנם
ישכחו
הדברים
שהם
על
הכונה
השנית;
ולזה
לא
נשמר
עגלון
מזה.
והסבה
השנית
-
כי
בחר
אהוד
שתהיה
הסכנה
לו
לבדו
,
לא
לו
ולחביריו
נושאי
המנחה
יחד;
כי
זה
ממה
שראוי
לברור
בו
,
כי
הוא
תועלת
שביעי
בזה
הספור.
והסבה
השלישית
-
כי
כבר
היה
יותר
קל
ההמלט
לאהוד
,
כאשר
לא
היה
לו
להשתדל
כי
אם
בהצלת
עצמו;
ואם
היו
עמו
רעיו
,
היה
עליו
משא
ההשתדלות
בהצלתם
ובהצלתו
,
ואולי
יהיה
זה
סבה
אל
שלא
ימלט
איש
מהם;
ולזה
הוליך
חביריו
עד
הפסילים
,
באופן
שכבר
עברו
הפסילים
כשעשה
אהוד
זה
הפועל.
והנה
השתדל
אהוד
שהיה
סמוך
למלך
,
והיו
שניהם
לבד
בבית
כשהביא
המלך
לקום
מעל
הכסא
,
ולכבדות
תנועת
המלך
,
מרוב
השומן
,
היה
קל
עליו
אז
לקחת
החרב
ביד
שמאלו
,
מתחת
למדיו
,
ותקעה
בבטנו
בעוד
שהיה
טרוד
לקום
,
עד
שלא
הרגיש
בזה
הענין;
שאם
היה
מרגיש
בו
,
היה
צועק
,
והיו
באים
עבדיו.
וכדי
שיתאמת
לו
שכבר
מת
קודם
הפרדו
ממנו
,
הביא
בבטנו
גם
יד
החרב
אחר
החרב
,
באופן
שראה
שיצא
הפרש
בזולת
שליפת
החרב
מבטנו;
כי
אם
לא
היה
מת
קודם
צאתו
,
לא
יתכן
שישלם
ההמלט
לאהוד.
והנה
נעל
הדלתות
במפתח
,
כדי
שיחשבו
עבדיו
שאדוניהם
סגר
מבפנים
במפתח
בעבור
הצניעות
,
כדי
שלא
יכנס
אדם
שם
בעודו
נפנה
בחדר
המקרה;
ובין
כך
ובין
כך
נשלם
ההמלט
לאהוד.
ובעודם
מתבהלים
על
מיתת
מלכם
,
השתדל
שסגרו
ישראל
למואב
אשר
בארץ
ישראל
הדרך
,
שלא
יברחו;
ולזה
לכדו
תחלה
מעברות
הירדן
למואב
,
באופן
שלא
נמלט
איש
מהמואבים
אשר
בארץ
ישראל
שלא
נהרג;
והם
היו
היותר
תקיפים
שבבני
מואב
,
לסבה
שזכרנו
,
ובזה
האופן
רפו
ידי
הנשארים
ולא
נלחמו
עם
ישראל.