מעיר
התמרים
-
היא
יריחו
,
שניתן
להם
דושנה
של
יריחו
לאוכלה
עד
שיבנה
בית
המקדש
,
ומי
שיבנה
בית
הבחירה
בחלקו
יטלנה
,
כדי
שיהא
לכל
ישראל
חלק
בבית
הבחירה
,
ונתנוה
לבני
יתרו
ארבעים
וארבע
מאות
שנה
,
והתלמידים
שבהם
הניחוה
והלכו
אצל
עתניאל
בן
קנז
,
הוא
יעבץ
,
במדבר
יהודה
אשר
בנגב
ערד
ללמוד
תורה
(ספ"ב
עח).
וישב
את
העם
-
עם
התלמידים
היושבים
לפניו.
הוא
בקש
מאת
הקב"ה
שיזמן
לו
תלמידים
הגונים
,
שנאמר
"ויקרא
יעבץ
לאלהי
ישראל"
וגו'
(דה"א
ד
,
י)
וזימן
לו
החסידים
הללו.
ובני
קיני
חתן
משה
עלו
מעיר
התמרים
את
בני
יהודה
,
מדבר
יהודה
אשר
בנגב
ערד
-
הוא
ערד
שכתוב
בתורה:
"וישמע
הכנעני
מלך
ערד
יושב
הנגב"
(במ'
כא
,
א)
,
והוא
בתוך
עמלק.
ולימדך
כאן
שפינו
כאן
מעיר
התמרים
,
הוא
דושנה
של
יריחו
,
ובאו
להם
לשבת
עם
בני
יהודה
במדבר
יהודה
אשר
בנגב
ערד;
שלא
תתמה
כשאתה
קורא
"ויאמר
שאול
אל
הקיני
לכו
סורו
רדו
מתוך
עמלקי
פן
אוסיפך
עמו"
(ש"א
טו
,
ו)
,
ותתמה
לומר:
מי
הביאם
כאן?
מעיר
התמרים
-
תרגם
יונתן:
"מקרית
יריחו";
לפי
שהיו
בה
תמרים
רבים
נקראת
כן.
וילך
וישב
את
העם
-
על
הראש
שבבני
קיני
אמר
,
והלכו
בני
המשפחה
עמו
,
וישבו
שם
עם
בני
יהודה
במדבר
יהודה.
והכתוב
לא
ספר
למה
עלו
מעיר
התמרים
,
או
אם
היו
יושבים
שם
עם
הכנעני.
ואפשר
שהיו
שם
עם
הכנעני
יושבים
,
כי
יתרו
לא
היה
עם
בני
ישראל
,
כי
כן
כתוב:
"וילך
לו
אל
ארצו"
(שמ'
יח
,
כז)
,
ופרשת
"ויאמר
משה
לחובב"
(במ'
י
,
כט)
ופרשת
"וישמע
יתרו"
(שמ'
יח
,
א)
בזמן
אחד
היה:
בשנה
השנית
לצאתם
מארץ
מצרים.
וחובב
הוא
יתרו
כמו
שכתוב
"מבני
חובב
חותן
משה"
(שו'
ד
,
יא).
ופרשת
"וישמע
יתרו"
שלא
במקומה
נכתבה
,
לחבר
דבר
יתרו
עם
דבר
עמלק;
כי
עמלק
הרע
לישראל
בצאתם
ממצרים
והצר
להם
,
ולפיכך
שמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא
הדבר
עד
סוף
כל
הדורות
,
כמו
שאמר
"מלחמה
ליי'
בעמלק
מדור
דור"
(שמ'
יז
,
טז).
ויתרו
הטיב
לישראל
ושמח
בטובתם
,
והטיב
להם
בעצתו
,
ושמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא
הטובה
עד
סוף
כל
הדורות;
כי
הנה
אומר
,
שישבו
עם
בני
יהודה
,
ונתנו
להם
מקום
לשבת
בארצם
,
ושבו
לדת
ישראל.
ובימי
שאול
היו
יושבים
עם
עמלק
,
כי
באהלים
היו
יושבים
,
ונוסעים
ממקום
למקום;
ואמר
להם
שאול:
"סורו
רדו
מתוך
עמלקי"
וגו'
,
"ואתה
עשית
חסד
עם...
בני
ישראל"
וגו'
(ש"א
טו
,
ו)
,
הנה
כי
החסד
היה
שמור
להם
לעולם.
ובימי
יהוא
יונדב
בן
רכב
היה
אהוב
ונכבד
ונחמד
בין
ישראל.
ובימי
ירמיהו
הנביא
היו
בית
הרכבים
בתוך
בני
ישראל
,
ואמר
הכתוב
"לא
יכרת
איש
ליונדב
בן
רכב
עומד
לפני
כל
הימים"
(יר'
לה
,
יט);
ובית
הרכבים
הם
מבני
יתרו
כמו
שאמר
"המה
הקנים
הבאים
מחמת
אבי
בית
רכב"
(דה"א
ב
,
נה).
ועתה
כשלכדו
בני
יהודה
חברון
,
היו
יושבים
עם
הכנעני
בחברון
,
בעיר
סמוך
לה
,
נקראת
'עיר
התמרים'
,
וכשלכדו
בני
יהודה
חברון
,
עלו
משם
בשלום
כי
קראו
להם
בני
יהודה
לשלום
,
בהלחמם
עם
הכנעני
,
שיעלו
מביניהם
ולא
יסופו
עמם
,
כמו
שקרא
להם
שאול
בהלחמו
עם
העמלקי
,
וכן
עשו
,
ועלו
משם
בשלום
,
וישבו
במדבר
יהודה
עם
בני
יהודה;
זהו
הנראה
לי
מדרך
הפשט
ומדרך
הסברא.
ורבותינו
ז"ל
דרשו
בו
(ספ"ב
פא)
,
כי
בני
ישראל
נתנו
עיר
התמרים
,
והיא
יריחו
לדעתם
כמו
שתרגם
יונתן
,
לבני
קיני.
ואמרו
,
כי
מה
שאמר
משה
רבינו
עליו
השלום
"והיה
הטוב
ההוא
אשר
ייטיב
יי'
עמנו
והטבנו
לו"
(במ'
י
,
לב)
,
הוא
דשנה
של
יריחו
,
שהיה
חמש
מאות
אמה
על
חמש
מאות
אמה
,
והניחוהו
מלחלק;
אמרו:
מי
שיבנה
בחלקו
בית
המקדש
יהיה
לו;
ובין
כך
נתנוהו
לבני
יתרו
,
והיה
בידם
ארבע
מאות
וארבעים
שנה
,
עד
שנבנה
בית
המקדש;
ואז
בא
בנימין
ליטול
אותה
מהם
ופנו
אותה
להם
,
שנאמר:
עלו
מעיר
התמרים;
ועם
ישראל
נשאר
יתרו
,
כמו
שאמר
לו
משה:
"אל
נא
תעזוב
אותנו"
(במ'
י
,
לא).
ומה
שאמר
"וילך
לו
אל
ארצו"
(שמ'
יח
,
כז)
-
שהלך
לגייר
בני
משפחתו.
ועוד
דרשו
בו
(ספ"ב
עח)
,
כי
מה
שאמר
עלו
מעיר
התמרים
-
שהניחו
אותו
מעצמם;
שהלכו
ללמוד
תורה
במדבר
יהודה
עם
עתניאל
בן
קנז
,
הוא
יעבץ
,
כמו
שכתוב:
"ומשפחות
סופרים
יושבי
יעבץ"
וגו'
"המה
הקנים
הבאים
מחמת
אבי
בית
רכב"
(דה"א
ב
,
נה).