תנ"ך - ויאחזוהו
פלשתים
וינקרו
את־עיניו
ויורידו
אותו
עזתה
ויאסרוהו
בנחשתים
ויהי
טוחן
בבית
האסירים
האסורים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּאחֲז֣וּהוּ
פְלִשְׁתִּ֔ים
וַֽיְנַקְּר֖וּ
אֶת־עֵינָ֑יו
וַיּוֹרִ֨ידוּ
אוֹת֜וֹ
עַזָּ֗תָה
וַיַּאַסְר֙וּהוּ֙
בַּֽנְחֻשְׁתַּ֔יִם
וַיְהִ֥י
טוֹחֵ֖ן
בְּבֵ֥ית
הָאֲסיּרִֽים
הָאֲסוּרִֽים:
(שופטים פרק טז פסוק כא)
וַיֹּאחֲזוּהוּ
פְלִשְׁתִּים
וַיְנַקְּרוּ
אֶת־עֵינָיו
וַיּוֹרִידוּ
אוֹתוֹ
עַזָּתָה
וַיַּאַסְרוּהוּ
בַּנְחֻשְׁתַּיִם
וַיְהִי
טוֹחֵן
בְּבֵית
הָאֲסיּרִים
הָאֲסוּרִים:
(שופטים פרק טז פסוק כא)
ויאחזוהו
פלשתים
וינקרו
את־עיניו
ויורידו
אותו
עזתה
ויאסרוהו
בנחשתים
ויהי
טוחן
בבית
האסירים
האסורים:
(שופטים פרק טז פסוק כא)
ויאחזוהו
פלשתים
וינקרו
את־עיניו
ויורידו
אותו
עזתה
ויאסרוהו
בנחשתים
ויהי
טוחן
בבית
האסירים
האסורים:
(שופטים פרק טז פסוק כא)
וְאַחֲדוּהִי
פְלִשׁתָּאֵי
וְנַקַרוּ
יָת
עֵינוֹהִי
וְאַחִיתוּ
יָתֵיהּ
לְעַזָת
וְאַסרוּהִי
בְּשֵׁישְׁלָן
דִּנחָשׁ
וַהֲוָה
טָחֵין
רִחיָא
בְּבֵית
אֲסִירֵי
:
אותו
-
כ"ה
מלא
(בלישנא):
ראה
יהו'
ו
,
יח.
עזתה
-
ב':
ראה
לעיל
,
א.
ויאסרוהו
-
ג':
שו'
טו
,
יג;
טז
,
כא;
דה"ב
לג
,
יא.
ויאחזוהו
-
ל';
וינקרו
-
ל';
ויורידו
-
ל'
מל';
עזתה
-
ב';
ויאסרוהו
-
ל'
מל';
טוחן
-
ל';
האסירים
-
האסורים
קרי.
ויורידו
אותו
עזתה
-
מקום
תחילת
קילקולו.
ויהי
טוחן
בריחים
,
מלאכה
כבידה.
ורבותינו
פירשו
מה
שפירשו
(סוטה
י
,
א).
בנחשתים
-
כתרגומו:
"בשלשלן
דנחש".
ויהי
טוחן
-
נראה
כי
מנהג
הארצות
ההם
בזמן
ההוא
להיות
ריחיים
בבית
האסורים
,
להיות
מתפרנסין
מהטחינה
האסורים
שהיו
בנחשתים
,
ואין
להם
מלאכה
אחרת
להתפרנס
שם
אלא
בטחינה
בריחים;
וכן
אמר
בתורה
"עד
בכור
השפחה
אשר
אחר
הריחים"
(שמ'
יא
,
ה);
ואמר
"עד
בכור
השבי
אשר
בבית
הבור"
(שמ'
יב
,
כט)
,
ידמה
כי
הכל
אחד
,
והשבויים
טוחנים
היו
בבית
הסוהר.
ודרך
הדרש
(סוטה
י
,
א)
רחוק
בזה
,
שפירשו
ויהי
טוחן
כמו
"תטחן
לאחר
אשתי"
(איוב
לא
,
י)
,
שכל
אחד
היה
מביא
לו
אשתו
שתתעבר
ממנו;
וכי
מה
תועלת
היה
להם
בזה
,
והלא
סר
ממנו
כוחו?
וכן
תרגם
יונתן
על
דרך
פשוטו:
"והוה
טחין
בבית
ריחיא".
אחר
כך
ספר
שאהב
אשה
בנחל
שורק
מבנות
פלשתים
,
ושמה
דלילה.
וידמה
שגיירה
תחלה
,
כמו
שאמרו
רבותינו
ז"ל
(המקור
אינו
ברור
,
ואולי
הכוונה
לפירוש
רד"ק
יג
,
ד).
ועלו
אליה
סרני
פלשתים
והשיאוה
לפתות
שמשון
,
שיודיעה
במה
כחו
גדול
ובמה
יוכלו
לו
לאסור
אותו
לענותו.
והתל
בה
שלשה
פעמים;
ואחר
זה
הציקתהו
בדבר
עד
שהלאת
אותו
,
עם
שכבר
היתה
מונעת
ממנו
בעת
שהיה
יצרו
תקפו
,
כמו
שאמרו
ז"ל
(סוטה
ט
,
ב)
,
ולזה
קצרה
נפשו
למות;
אז
הגיד
לה
את
כל
לבו.
והיה
זה
סבה
אל
שנפל
ביד
פלשתים
,
ונקרו
עיניו
ואסרוהו
בנחשתים
,
והיה
טוחן
בבית
האסורים
,
כמנהג
האסורים
שהיו
טוחנים
שם
מיני
התבואה
להשתעבד
בהם.