תנ"ך - ואהוד׀
בא
אליו
והוא־ישב
בעלית
המקרה
אשר־לו
לבדו
ויאמר
אהוד
דבר־אלהים
לי
אליך
ויקם
מעל
הכסא:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאֵה֣וּד׀
בָּ֣א
אֵלָ֗יו
וְהֽוּא־יֹ֠שֵׁב
בַּעֲלִיַּ֨ת
הַמְּקֵרָ֤ה
אֲשֶׁר־לוֹ֙
לְבַדּ֔וֹ
וַיֹּ֣אמֶר
אֵה֔וּד
דְּבַר־אֱלֹהִ֥ים
לִ֖י
אֵלֶ֑יךָ
וַיָּ֖קָם
מֵעַ֥ל
הַכִּסֵּֽא:
(שופטים פרק ג פסוק כ)
וְאֵהוּד׀
בָּא
אֵלָיו
וְהוּא־יֹשֵׁב
בַּעֲלִיַּת
הַמְּקֵרָה
אֲשֶׁר־לוֹ
לְבַדּוֹ
וַיֹּאמֶר
אֵהוּד
דְּבַר־אֱלֹהִים
לִי
אֵלֶיךָ
וַיָּקָם
מֵעַל
הַכִּסֵּא:
(שופטים פרק ג פסוק כ)
ואהוד׀
בא
אליו
והוא־ישב
בעלית
המקרה
אשר־לו
לבדו
ויאמר
אהוד
דבר־אלהים
לי
אליך
ויקם
מעל
הכסא:
(שופטים פרק ג פסוק כ)
ואהוד׀
בא
אליו
והוא־ישב
בעלית
המקרה
אשר־לו
לבדו
ויאמר
אהוד
דבר־אלהים
לי
אליך
ויקם
מעל
הכסא:
(שופטים פרק ג פסוק כ)
וְאֵהוּד
עָל
לְוָתֵיהּ
וְהוּא
יָתֵיב
בַּעֲלִיַת
בֵּית
קֵיטָא
דִילֵיהּ
בִּלחוֹדוֹהִי
וַאֲמַר
אֵהוּד
פִּתגָמָא
דַייָ
אִית
לִי
לְמַלָלָא
עִמָך
וְקָם
מֵעַל
כֻּרסְיָא
:
דבר
-
אלהים
-
ג':
שו'
ג
,
כ;
ש"א
ט
,
כז;
דה"א
יז
,
ג.
דבר
אלהים
ג'
ויאמר
אהוד
ואשמיעך
את
דבר
אלהים
ויהי
בלילה
ההוא
דדב'
ימים.
בעלית
המקירה
-
"בעליית
קייטא"
(ת"י)
,
שהיתה
לאויר
וצוננת.
דבר
אלהים
לי
אליך
-
וצריך
אתה
לעמוד.
ויקם
מעל
הכסא
-
לכך
זכה
ויצאת
ממנו
רות.
בעליית
המקרה
-
תרגומו:
"בעילית
בית
קייטא"
-
בית
הקייץ
הבנוי
לאויר
לקרר
את
עצמו.
המקרה
-
שם
בפלס
'מחתה'
,
ולולי
הרי"ש
,
היה
דגוש;
והוא
מעניין
קור
וחום
,
כלומר:
עליה
עשוייה
חלונות
חלונות
להכנס
בהם
הרוח
לקרר
ועומדים
שם
בימי
הקיץ;
וכן
תרגם
יונתן:
"בעליית
בית
קייטא".
דבר
אלהים
לי
אליך
ויקם
מעל
הכסא
-
אמרו
רבותינו
(תנח'
ויחי
יד):
לפיכך
זכה
עגלון
שתהיה
בתו
אם
מלכות
ישראל
,
והיא
רות
המואביה
שהיתה
בת
עגלון.
ואחר
זה
נתקרב
אהוד
אליו
,
והיה
המלך
יושב
לבדו
בעלית
המקרה
אשר
לו;
והיתה
עשויה
לקרר
בימי
הקיץ
,
ולזה
היתה
העליה
ההיא
בעלת
חלונות
רבים
,
כדי
שישלוט
בה
הרוח
,
ויקרר
האויר
אשר
שם;
ואמר
לו
אהוד:
דבר
סתר
מאלהים
לי
אליך;
ולזה
לא
יתכן
שיהיה
יושב
עגלון
,
וקם
מעל
הכסא.
המקרה
-
שם
דמיון
ראשון
,
כמו
'תקרה'
בלשון
רבותינו
ז"ל
,
כי
אמרו
"ימך
המקרה"
(קה'
י
,
יח)
הוא
שם
נגזר.
בעליית
המקרה
-
פירוש:
בית
הקיץ.