תנ"ך - אל־תתן
את־אמתך
לפני
בת־בליעל
כי־מרב
שיחי
וכעסי
דברתי
עד־הנה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אַל־תִּתֵּן֙
אֶת־אֲמָ֣תְךָ֔
לִפְנֵ֖י
בַּת־בְּלִיָּ֑עַל
כִּֽי־מֵרֹ֥ב
שִׂיחִ֛י
וְכַעְסִ֖י
דִּבַּ֥רְתִּי
עַד־הֵֽנָּה:
(שמואל א פרק א פסוק טז)
אַל־תִּתֵּן
אֶת־אֲמָתְךָ
לִפְנֵי
בַּת־בְּלִיָּעַל
כִּי־מֵרֹב
שִׂיחִי
וְכַעְסִי
דִּבַּרְתִּי
עַד־הֵנָּה:
(שמואל א פרק א פסוק טז)
אל־תתן
את־אמתך
לפני
בת־בליעל
כי־מרב
שיחי
וכעסי
דברתי
עד־הנה:
(שמואל א פרק א פסוק טז)
אל־תתן
את־אמתך
לפני
בת־בליעל
כי־מרב
שיחי
וכעסי
דברתי
עד־הנה:
(שמואל א פרק א פסוק טז)
לָא
תַכלֵים
יָת
אַמתָּך
קֳדָם
בַּת
רִשׁעָא
אֲרֵי
מִסְגֵי
אַקנָיוּתִי
וְאַרגָּזְוָתִי
אוֹרֵיכִית
בִּצלוֹ
עַד
כְּעַן
:
אל
תתן
את
אמתך
-
כלפי
שאמרה
לו
דבר
קשה
חזרה
ופייסתו
,
שלא
יתננה
הפקר
וביזיון
לפני
צרתה:
כי
מרוב
שיחי...
דברתי
לפניך
קושי.
שיחי
-
יש
מקומות
שהוא
לשון
אנינות
לב.
דבר
אחר:
מרוב
שיחי
-
כתרגומו:
"ארי
מסגי
אקניותי
וארגזיותי
אוריכית
בצלו
עד
כען".
כעסי
-
שצרתי
מכעסת
אותי.
אל
תתן
-
[לשון
מסירה]
כמו
"אל
תתנני
בנפש
צרי"
(תה'
כז
,
יב).
כי
מרב
שיחי
-
שיחי:
'מון
דקונפלנט'
בלעז
,
כמו
"אשיחה
ואהמה"
(תה'
נה
,
יח);
וכעסי
-
שצרתי
מכעסת
אותי.
לפני
בת
בליעל
-
לפני
יי'
כבת
בליעל;
כלומר:
אל
תחשוב
שאעמוד
שכורה
לפני
יי'
כבת
רשע.
ויונתן
תרגם:
"לא
תכלים
ית
אמתך
קדם
בת
רשיעא".
נראה
מדבריו
,
כי
בת
בליעל
אמרה
על
פנינה
צרתה
,
ואמרה
לו:
לא
תכלימני
בפניה
,
כי
תשמח
לאידי
והיא
מכעיסה
אותי.
ופירוש
אל
תתן:
אל
תתנני
בזה
הדבר
הרע
,
ואל
תכלימני
בו
לפני
זאת
האשה
בת
בליעל;
ונכון
הוא
הפירוש.
כי
מרוב
שיחי
וכעסי
-
כתרגומו:
"ארי
מסגי
אקניותי
וארגזיותי
אוריכית
בצלו
עד
כען"
,
כלומר:
מרוב
שיש
לי
לשוח
לפני
האל
על
הקנאות
שמקנאה
אותי
צרתי
ומכעיסה
אותי
,
דברתי
לפני
האל
עד
הנה.
אל
תתן
את
אמתך
-
ראויה
להיות
אצל
בת
רשע;
והרצון
בו
,
שלא
יתננה
כבת
בליעל;
כי
אשר
הם
במדרגה
אחת
מהצדק
,
או
במדרגה
אחרת
מהרשע
,
ראוי
שישבו
יחד
להסכמתם
בתכונה
ההיא
,
ולזה
הם
אוהבים
זה
את
זה
ומתחברים
יחד.
כי
לא
דברתי
בסבת
השכרות
,
אבל
בסבת
רוב
צרכי
להתפלל
לשם
יתברך
,
ולסבת
רוב
הכעס
שמכעסת
אותי
צרתי
,
דברתי
עד
הנה
להשיג
רצוני
מהשם
יתברך
,
ולהשקיט
המיית
לבבי
מהכעס;
כי
כבר
ישקיט
הכעס
באופן
מה
הספור
וההגדה
בו
,
כאמרם
(יומא
עה
,
א):
"דאגה
בלב
איש
ישחנה"
(מש'
יב
,
כה)
-
ישיחנה
לאחרים;
ובזה
האופן
היה
מונח
לה
מרגזה
ומעצבה.