תנ"ך - ויהי
לתקפות
הימים
ותהר
חנה
ותלד
בן
ותקרא
את־שמו
שמואל
כי
מה'
שאלתיו:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַֽיְהִי֙
לִתְקֻפ֣וֹת
הַיָּמִ֔ים
וַתַּ֥הַר
חַנָּ֖ה
וַתֵּ֣לֶד
בֵּ֑ן
וַתִּקְרָ֤א
אֶת־שְׁמוֹ֙
שְׁמוּאֵ֔ל
כִּ֥י
מֵיְהוָ֖ה
שְׁאִלְתִּֽיו:
(שמואל א פרק א פסוק כ)
וַיְהִי
לִתְקֻפוֹת
הַיָּמִים
וַתַּהַר
חַנָּה
וַתֵּלֶד
בֵּן
וַתִּקְרָא
אֶת־שְׁמוֹ
שְׁמוּאֵל
כִּי
מֵיְהוָה
שְׁאִלְתִּיו:
(שמואל א פרק א פסוק כ)
ויהי
לתקפות
הימים
ותהר
חנה
ותלד
בן
ותקרא
את־שמו
שמואל
כי
מה'
שאלתיו:
(שמואל א פרק א פסוק כ)
ויהי
לתקפות
הימים
ותהר
חנה
ותלד
בן
ותקרא
את־שמו
שמואל
כי
מיהוה
שאלתיו:
(שמואל א פרק א פסוק כ)
וַהֲוָה
לִזמַן
מִשׁלַם
יוֹמַיָא
וְעַדִּיאַת
חַנָה
וִילֵידַת
בַּר
וּקרָת
יָת
שְׁמֵיהּ
שְׁמוּאֵל
אֲרֵי
אֲמַרַת
מִן
קֳדָם
יְיָ
שְׁאֵלתֵּיהּ
:
ותקרא
את
-
שמו
-
י':
*בר'
ד
,
כה;
ל
,
יא
,
יג
,
כ
,
כד;
לח
,
ד
,
ה;
שו'
יג
,
כד;
ש"א
א
,
כ;
ש"ב
יב
,
כד.
(וכל
'ויקרא'
דכותהון
בר
מן
ו'
('ויקרא
שמו'):
*בר'
כה
,
כו;
לה
,
ח;
לח
,
כט
,
ל;
*שמ'
יז
,
טו;
יש'
ט
,
ה).
לתקפות
-
ל'
וחס';
ותקרא
את
-
שמו
-
י';
שאלתיו
-
ל'.
לתקופות
הימים
-
מיעוט
תקופות
-
שתים
,
מיעוט
ימים
-
שנים:
לששה
חדשים
ושני
ימים.
מכאן
ליולדת
לשבעה
שיולדת
למקוטעין
(ראה
ר"ה
יא
,
א).
שמואל
-
על
שם
אל
הוא
נקרא
,
כי
ממנו
שאילתיו.
ויהי
לתקפות
הימים
ותהר
חנה
ותלד
בן
-
פתרון:
כששלמה
שנה
והתחילו
הימים
לחזור
חלילה
,
שחזרו
להקיפן
,
כמו
"ויהי
כי
הקיפו
ימי
המשתה"
(איוב
א
,
ה);
וכן
"חג
האסיף
תקופת
השנה"
(שמ'
לד
,
כב)
,
שימי
השנה
חוזרין
להקיף;
וכמו
"ותקופתו
על
קצותיו"
(תה'
יט
,
ז)
,
שפתרונו:
כשהשמש
מגיע
אל
קצותיו
הוא
שב
על
סביבותיו;
אף
כאן:
ויהי
לתקופת
הימים
ותהר
חנה
ותלד
בן
-
כששלמה
שנה
וחזרו
ימים
חלילה
להקיפן
,
הרתה
חנה
וילדה
בן.
וכן
תפתור
אותו:
ותהר
חנה
ותלד
בן
-
'אדאוט
חנה
אניירייד
אדנווט
פרטוריד
פיל'
בלעז;
כלומר:
כשהגיע
לסוף
שנה
כבר
נתעברה
חנה
וילדה
בן;
לתקופת
השנה
שהיה
אלקנה
בעלה
וכל
ביתו
רגיל
לעלות
לשילה
לזבוח
ליי'
את
זבח
הימים
,
כבר
הרתה
חנה
וילדה
בן
,
אך
לעת
חיה
או
לתשע
חדשים
או
למקוטעין.
ואל
תשיבני
,
שהיה
למקרא
לומר
'ויהי
בעת
ההיא
ותהר
חנה
ותלד
בן';
שלפי
שרוצה
לומר
כשהגיע
יום
מועד
"ויעל
האיש
אלקנה
וכל
ביתו
לזבח"
וגו'
"וחנה
לא
עלתה
כי
אמרה
לאישה
עד
יגמל"
וגו'
(להלן
,
כא
-
כב)
,
תפס
'לתקופת
הימים'
,
כלומר:
למועד
שהיה
אלקנה
רגיל
לעלות
לשילה.
ויודע
אני
שיליזו
על
פתרון
זה
כל
בעלי
אגדה
ותלמוד
,
שלא
יניחו
מה
שפתרו
רבותינו
בראש
השנה
(יא
,
א)
ובכמה
מסכתות
(יבמות
מב
,
א;
נדה
לה
,
ב)
,
וילכו
אחרי
פתרונם;
אך
המשכילים
ישכילו
לנתיבות
הקרייה
להעמיד
דבר
על
האמת.
פתרו
רבותינו:
ויהי
לתקופת
הימים
-
לשתי
תקופות
ושני
ימים;
ותהר
חנה
ותלד
בן
-
שילדתו
למקוטעין;
נמצאו
עושין
מה"י
של
'הימים'
תוספת
,
וה"י
בתחלת
התיבה
,
שהוא
שם
דבר
,
אינה
באה
להוסיף
לעולם
,
שאין
כתוב
'ויהי
לתקופה
וימים
ותהר
חנה'
,
אלא
ויהי
לתקופות
הימים
,
שעל
כורחך
פתרונו:
לתקופות
של
ימים
,
כמו
"באחרית
הימים"
(יש'
ב
,
ב)
,
שאין
פתרונו:
באחרית
וימים
,
אלא
באחרית
של
ימים;
כמו
כן:
לתקופת
הימים
-
לתקופת
של
ימים
,
שהוא
לתשובת
השנה.
שמואל
כי
מיי'
שאלתיו
-
כלומר:
שאול
מן
אל;
שבמיעוט
מקומות
תמצא
שמות
הנקובין
על
שם
המאורע
אינם
מפורשים
על
מלאתם
,
אלא
במקצת
,
כמו
"נח
לאמר
זה
ינחמנו
ממעשינו"
(בר'
ה
,
כט)
,
והיה
למקרא
לומר:
'ויקרא
את
שמו
נחמן
לאמר
זה
ינחמנו'.
לתקופות
הימים
-
ימי
העבור
,
כתרגומו:
"לזמן
משלם
יומיא".
ופירוש
ותהר
חנה:
שהרתה
כבר;
כי
כאשר
שבו
משילה
ידעה
אלקנה
בעלה
והרתה
,
כמו
שאמר
"ויזכרה
יי'"
(לעיל
,
יט)
,
ולתקופות
הימים
,
וזהו
בהשלים
ימי
ההריון
,
ילדה
בן.
ויש
ו"וין
,
כזאת
הוי"ו
,
מורות
לעבר
,
כמו
"הן
אתה
קצפת
ונחטא"
(יש'
סד
,
ד);
"ויבקעו
המים"
(שמ'
יד
,
כא);
והדומים
להם.
ואמרו
רבותינו
ז"ל
(יבמות
מב
,
א)
,
כי
ימי
הריונה
היו
ששה
חדשים
ושני
ימים:
מיעוט
'תקופות'
-
שנים
,
מיעוט
'ימים'
-
שנים
,
וה'תקופה'
היא
שלשה
חדשים.
ולמדו
מזה
,
כי
היולדת
לשבעה
יולדת
למקוטעין.
שמואל
-
הורכבה
המילה
בזה
הטעם:
כי
מיי'
שאלתיו
,
כי
יש
באותיות
שמואל
'שאול'
,
ויש
גם
באותיותיו
'מאל'
,
כאלו
אמר:
'שאול
מאל'.
כי
מיי'
שאלתיו
-
חסר
מלת
'אמרה'
,
כלומר:
למה
קראה
שמו
שמואל?
כי
אמרה:
מיי'
שאלתיו.
וכן
תרגם
יונתן:
"ארי
אמרת
מן
קדם
יי'
שאלתיה".
והנה
השכימו
בבקר
והשתחוו
לפני
יי'
ושבו
לביתם.
וזכר
השם
יתברך
חנה
,
וילדה
בן
ותקרא
שמו
שמואל
-
להורות
כי
מיי'
שאלה
אותו.
ואם
אמר
אומר
,
שהיה
ראוי
אם
כן
שתקרא
שמו
'שאול'
,
אמרנו
לו
,
כי
לא
ידקדקו
קוראי
השמות
כל
כך.
הלא
תראה
לאה
,
שקראה
שם
בנה
'ראובן'
כי
ראה
יי'
בעניה
(ראה
בר'
כט
,
לב)
,
ונקרא
שם
"נח
לאמר
זה
ינחמנו
ממעשנו"
(בר'
ה
,
כט)
,
והיה
ראוי
אם
כן
שיהיה
שמו
'מנחם'.
שמואל
כי
מיי'
שאלתיהו
-
אע"פ
שהשמות
נקראו
על
שם
המאורע
,
אי
איפשר
שלא
יחסר
מהם
או
יוסיף
בהם
עוד.