תנ"ך - וחנה
לא
עלתה
כי־אמרה
לאישה
עד
יגמל
הנער
והבאתיו
ונראה
את־פני
ה'
וישב
שם
עד־עולם:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְחַנָּ֖ה
לֹ֣א
עָלָ֑תָה
כִּֽי־אָמְרָ֣ה
לְאִישָׁ֗הּ
עַ֣ד
יִגָּמֵ֤ל
הַנַּ֙עַר֙
וַהֲבִאֹתִ֗יו
וְנִרְאָה֙
אֶת־פְּנֵ֣י
יְהוָ֔ה
וְיָ֥שַׁב
שָׁ֖ם
עַד־עוֹלָֽם:
(שמואל א פרק א פסוק כב)
וְחַנָּה
לֹא
עָלָתָה
כִּי־אָמְרָה
לְאִישָׁהּ
עַד
יִגָּמֵל
הַנַּעַר
וַהֲבִאֹתִיו
וְנִרְאָה
אֶת־פְּנֵי
יְהוָה
וְיָשַׁב
שָׁם
עַד־עוֹלָם:
(שמואל א פרק א פסוק כב)
וחנה
לא
עלתה
כי־אמרה
לאישה
עד
יגמל
הנער
והבאתיו
ונראה
את־פני
ה'
וישב
שם
עד־עולם:
(שמואל א פרק א פסוק כב)
וחנה
לא
עלתה
כי־אמרה
לאישה
עד
יגמל
הנער
והבאתיו
ונראה
את־פני
יהוה
וישב
שם
עד־עולם:
(שמואל א פרק א פסוק כב)
וְחַנָה
לָא
סְלֵיקַת
אֲרֵי
אֲמַרַת
לְבַעלַהּ
עַד
דְּיִתחֲסֵיל
רָביָא
וְאַיתֵינֵיהּ
וְיִתַחזֵי
קֳדָם
יְיָ
וְיִתֵּיב
תַּמָן
עַד
עָלְמָא
:
עלתה
-
ב'
בקמץ:
ש"א
א
,
כב;
יר'
יד
,
ב.
והבאתיו
-
ד'
(בלישנא):
בר'
מג
,
ט;
במ'
יד
,
כד;
ש"א
א
,
כב;
יש'
מח
,
טו.
ונראה
-
ה':
*וי'
יג
,
ז
,
יט;
ש"א
א
,
כב;
יר'
יג
,
כו;
מש'
כז
,
כה.
עלתה
ב'
קמצ'
וחנה
לא
עלתה
וצוחת
ירושלם
.
עלתה
-
ב';
והבאתיו
-
ד';
ונראה
-
ה'.
עד
יגמל
-
לסוף
עשרים
וארבע
חדש;
כך
זמן
תינוק
לינק.
וישב
שם
עד
עולם
-
עולמם
של
לוים
חמשים
שנה
,
שנאמר
"ומבן
חמשים
שנה
ישוב
מצבא
העבודה"
(במ'
ח
,
כה);
וכן
היו
כל
ימיו
של
שמואל
חמשים
ושתים
שנה
(ראה
מ"ש
ג
,
ג)
,
שהרי
עלי
שפט
את
ישראל
ארבעים
שנה
,
וביום
התפילה
של
חנה
נתמנה
שופט;
צא
אותה
שנה
לעיבורו
של
שמואל
,
נשתיירו
שלושים
ותשע;
ושמואל
פירנס
את
ישראל
,
משמת
עלי
,
שלש
עשרה
שנה
,
שהרי
יום
שמת
עלי
גלה
הארון
,
וישב
"בשדה
פלשתים
שבעה
חדשים"
(ש"א
ו
,
א);
משם
בא
לקרית
יערים
עד
שהעלהו
דוד
,
משמלך
שבע
שנים
בחברון
על
יהודה
,
והמליכוהו
כל
ישראל
עליהם;
וכתיב
"ויהי
מקץ
(לפנינו:
מיום)
שבת
הארון
בקרית
יערים
וירבו
הימים
ויהיו
עשרים
שנה"
(ש"א
ז
,
ב)
,
צא
מהן
שבע
שנים
שמלך
דוד
בחברון
,
נמצא
משגלה
הארון
עד
שמת
שאול
שלש
עשרה
שנה
ושבעה
חדשים
,
ושמואל
מת
לפני
שאול
ארבעה
חדשים
(ראה
סע"ר
יג).
עד
יגמל
הנער
-
פתרון:
שיגמל
מחלבו
מלהניק
,
כמו
"גמולי
מחלב"
(יש'
כח
,
ט).
וישב
שם
עד
עולם
-
שאיני
מזיזו
משם
לעולם
כשאביאנו
לשילה;
וכן
עשתה:
משהביאתו
לשילה
,
לא
השיבה
אותו
משם
,
אלא
שם
שימש
את
עלי
כל
ימי
היות
בית
אלהים
בשילה;
ומשחרב
שילה
ומת
עלי
,
פירנס
את
ישראל
עשר
שנים
,
כשם
ששנינו
ב'סדר
עולם'
(סע"ר
יג);
"והלך
מדי
שנה
בשנה
וסבב
בית
אל
והגלגל
והמצפה
ושפט
את
ישראל
בכל
המקומות
האלה
ותשובתו
הרמה
כי
שם
ביתו"
(ש"א
ז
,
טז
-
יז)
-
משחרב
שילה
,
אבל
כל
זמן
שעמד
שילה
לא
זז
משם.
עד
יגמל
-
עד
שתשלם
יניקתו
,
והוא
עשרים
וארבעה
חדשים
שהתינוק
יונק;
ואע"פ
שהיו
חייבים
להביאו
משום
"יראה
כל
זכורך"
(שמ'
כג
,
יז
ועוד)
,
אמרו
רבותינו
ז"ל
(חגיגה
ו
,
א)
,
כי
ראתה
חנה
בנער
שהוא
מעונג
וחלוש
,
וחששה
שמא
יחלה
מפני
הדרך.
וישב
שם
עד
עולם
-
כמו
שנדרה
עליו
"ונתתיו
ליי'"
(לעיל
,
יא);
ופירוש
עד
עולם:
כל
ימי
חייו.
ורבותינו
ז"ל
דרשו
(מ"ש
ב
,
ט):
עד
עולם
-
עולם
הלוים
,
שהיו
משרתים
עד
חמשים
שנה
,
כמו
שכתוב
"ומבן
חמשים
שנה
ישוב
מצבא
העבודה"
(במ'
ח
,
כה).
ואמרו
(סע"ר
יג
,
א):
כי
כל
שנותיו
שלשמואל
לא
היו
אלא
חמשים
ושתים
שנה
,
כי
כבר
אמרה
חנה
"ונתתיו
ליי'
כל
ימי
חייו"
(לעיל
,
יא)
,
ואמרה:
וישב
שם
עד
עולם
,
והוא
עולם
שללוים
שהם
חמשים
שנה;
ומשבא
לבית
יי'
עד
יום
מותו
חמשים
שנה
,
ושתי
שנים
שינק
-
כמו
שאמר:
עד
יגמל
הנער
,
ודרך
הנער
לינק
עשרים
וארבעה
חדשים
-
הרי
חמשים
ושתים
שנה.
וחנה
לא
עלתה
אז
,
כי
אינה
מחוייבת
בזה
,
כמו
שקדם
(ראה
רלב"ג
לעיל
,
ג);
ולא
רצתה
להביא
שם
שמואל
עד
גמלו
,
כי
בדעתה
שתכף
היותו
שם
,
ישאר
שם
בבית
יי'
כל
ימיו
,
וזהו
אמרה:
וישב
שם
עד
עולם.
ולפי
שכבר
מצאנו
'עולם'
שהוא
'יובל'
(קדושין
טו
,
א)
,
אמרו
ז"ל
(מ"ש
ב
,
ט)
,
שכבר
ישב
שם
חמשים
שנה
כעולמו
של
יובל;
ולזה
אמרו
(שם)
שכל
ימיו
של
שמואל
הרמתי
לא
היו
כי
אם
חמשים
ושתים
שנה
,
כי
ימי
ההגמל
היו
שתי
שנים;
ולזה
יהיה
המאמר
מחנה
על
דרך
הנבואה.
והנה
יראה
שכן
היה
,
כי
לא
שפט
עלי
ישראל
כי
אם
ארבעים
שנה
,
ואחריו
עמד
ארון
יי'
בבית
אבינדב
עשרים
שנה
(ש"א
ז
,
ב)
,
ואז
עברו
שבע
שנים
למלכות
דוד
,
לפי
מה
שנזכר
בזה
הספר
(ש"ב
ה
,
ה).
ולזה
לא
יהיה
מראשית
ימי
עלי
עד
מלכות
דוד
כי
אם
חמשים
ושלש
שנה
,
ושבעה
חדשים
שעמד
הארון
בשדה
פלשתים;
וכבר
מת
שמואל
קודם
מות
שאול
,
והיה
עלי
שופט
קודם
הולד
שמואל;
ואע"פ
שנאמר
(מ"ש
א
,
ט)
שביום
הראשון
שהוקם
היתה
לפניו
חנה
,
הנה
לא
יתכן
שיהיו
חיי
שמואל
יותר
מחמשים
ושתים
שנה
זמן
מועט
,
ולזה
יהיה
מן
הפלא
במה
שאמר
שמואל
"ואני
זקנתי
ושבתי"
(ש"א
יב
,
ב);
ולהתיר
זה
הספק
אמרו
(תענית
ה
,
ב)
,
שקפצה
עליו
זקנה.
והנה
נפרש
זה
על
דרך
הפשט
בהגיענו
שם
בעזרת
השם.