תנ"ך - ועלה
האיש
ההוא
מעירו
מימים
׀
ימימה
להשתחות
ולזבח
לה'
צבאות
בשלה
ושם
שני
בני־עלי
חפני
ופנחס
כהנים
לה':
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְעָלָה֩
הָאִ֨ישׁ
הַה֤וּא
מֵֽעִירוֹ֙
מִיָּמִ֣ים
׀
יָמִ֔ימָה
לְהִֽשְׁתַּחֲוֺ֧ת
וְלִזְבֹּ֛חַ
לַיהוָ֥ה
צְבָא֖וֹת
בְּשִׁלֹ֑ה
וְשָׁ֞ם
שְׁנֵ֣י
בְנֵֽי־עֵלִ֗י
חָפְנִי֙
וּפִ֣נְחָ֔ס
כֹּהֲנִ֖ים
לַיהוָֽה:
(שמואל א פרק א פסוק ג)
וְעָלָה
הָאִישׁ
הַהוּא
מֵעִירוֹ
מִיָּמִים
׀
יָמִימָה
לְהִשְׁתַּחֲוֺת
וְלִזְבֹּחַ
לַיהוָה
צְבָאוֹת
בְּשִׁלֹה
וְשָׁם
שְׁנֵי
בְנֵי־עֵלִי
חָפְנִי
וּפִנְחָס
כֹּהֲנִים
לַיהוָה:
(שמואל א פרק א פסוק ג)
ועלה
האיש
ההוא
מעירו
מימים
׀
ימימה
להשתחות
ולזבח
לה'
צבאות
בשלה
ושם
שני
בני־עלי
חפני
ופנחס
כהנים
לה':
(שמואל א פרק א פסוק ג)
ועלה
האיש
ההוא
מעירו
מימים
׀
ימימה
להשתחות
ולזבח
ליהוה
צבאות
בשלה
ושם
שני
בני־עלי
חפני
ופנחס
כהנים
ליהוה:
(שמואל א פרק א פסוק ג)
וְסָלֵיק
גֻּברָא
הַהוּא
מִקַרתֵּיהּ
מִזְמָן
מוֹעֵד
לְמוֹעֵד
לְמִסגַּד
וּלדַבָּחָא
קֳדָם
יְיָ
צְבָאוֹת
בְּשִׁילוֹ
וְתַמָן
תְּרֵין
בְּנֵי
עֵלִי
חָפנִי
וּפִנחָס
מְשַׁמְשִׁין
קֳדָם
יְיָ
:
מימים
ימימה
-
ה':
*שמ'
יג
,
י;
שו'
יא
,
מ;
כא
,
יט;
ש"א
א
,
ג;
ב
,
יט.
מימים
ימימה
-
ה';
ולזבח
-
ל';
ופנחס
-
ל'
חס'.
ועלה
האיש
-
לשון
הווה
הוא:
עולה
היה
מזמן
מועד
למועד
לשילה.
ומדרש
אגדה
אמר
(ראה
מ"ש
א
,
א):
בדרך
שהיה
עולה
בשנה
זו
לא
היה
עולה
בשנה
אחרת
,
כדי
לְשַמֵּעַ
את
ישראל
ויעשו
כמותו.
ועלה
האיש
ההוא
מעירו
-
כך
הוא
לשון
המקרא
,
עיר
שאדם
דר
בה
נקראת
עירו
,
כמה
שנאמר
באחיתופל
"מעירו
מגלה"
(ש"ב
טו
,
יב);
וכן
ביונה
הוא
אומר
"מה
ארצך
ואי
מזה
עם
אתה"
(יונה
א
,
ח)
-
ארץ
שהוא
יושב
בה
נקראת
ארצו
אעפ"י
שאינה
שלו.
אבל
מדרש
רבותינו
(אולי
אל"ר
ט):
כל
בני
העיר
היו
נקראין
בני
עירו
של
אלקנה
,
שהרי
הוא
מדריכן
לרגל
,
שהיו
כל
בני
עירו
ממתינין
לו
,
כשהיה
עולה
היו
הכל
עולין;
לכך
נקראת
העיר
על
שמו.
מימים
ימימה
להשתחות
ולזבח
-
לפי
שרוצה
לומר
בסמוך
"ויהי
היום
ויזבח
אלקנה"
(להלן
,
ד)
,
הקדים
ואמר
ועלה
האיש
ההוא
מעירו
,
ולא
מפני
שיהא
עולה
יותר
מכל
אדם.
מימים
ימימה
-
פתרונו:
ממועד
למועד
,
מחג
המצות
לחג
השבועות
,
ומחג
השבועות
לחג
הסכות;
כמו
"הנה
חג
ליי'
בשילו
מימים
ימימה"
(שו'
כא
,
יט)
,
שעל
כורחך
פתרונו:
מחג
לחג
ושלש
פעמים
בשנה.
מימים
ימימה
-
כמו:
מימים
לימים;
שבכל
מקום
שצריך
למ"ד
מתחילת
התיבה
לומר
'לימים'
,
הטיל
הכתוב
ה"י
בסופה
ואמר
'ימימה';
ומפתרון
זה
אל
תט
ימין
ושמאל.
ושם
שני
בני
עלי
חפני
ופנחס
-
לא
הוצרך
הכתוב
לומר
אלא
ועלה
האיש
ההוא
מעירו
מימים
ימימה
להשתחות
ולזבוח
ליי'
צבאות
בשילה
"ויהי
היום
ויזבח
אלקנה"
(להלן
,
ד)
,
אלא
הוא
עומד
ומדבר
באלקנה
,
ומפסיק
במעשה
אלקנה
ומזכיר
בני
עלי
בינתיים
,
ומשהוא
מזכירן
חוזר
ומדבר
במעשה
אלקנה
,
דכתיב
"ויהי
היום
ויזבח
אלקנה";
אלא
לא
נכתב
כאן
אלא
לשבר
את
האוזן
,
שמפני
שעתיד
לומר
בסוף
העיניין
"ובני
עלי
בני
בליעל
ולא
ידעו
את
יי'"
(ש"א
ב
,
יב)
,
ואם
לא
קדם
והזכירם
ולימדך
שהיו
משמשין
בבמה
באותו
הזמן
,
כשהיית
קורא
בסוף
הפרשה
שהיו
בני
עלי
נוהגין
ביזיון
בקדשים
,
היית
תוהא
לומר:
מאין
באו
אליו?
היכן
למדנו
שהיו
משמשין
בימים
ההם?
לכן
קדם
ולימדך
,
שהיו
באותו
פרק
ובאותו
זמן
שני
בני
עלי
חפני
ופנחס
כהנים
ליי'.
וכן
דרך
מקראות
רבים
,
שקודמין
ללמדך
על
דבר
שאתה
עתיד
לתהות
עליו
,
כמו
"וכל
הבארות
אשר
חפרו
עבדי
אביו
בימי
אברהם
אביו
סתמום
פלשתים"
(בר'
כו
,
טו);
ובמקומו
פירשתי
ואין
לשנות
כאן.
ועלה
-
כן
היה
עושה
בכל
שנה
ושנה
שהיה
עולה
לשילה
לזבוח
,
ומה
שאמר
מעירו
-
לומר
שהיה
מזרז
בני
עירו
לעלות.
ובדרש
(מ"ש
א
,
א):
לא
בדרך
שהיה
עולה
בשנה
זו
היה
עולה
בשנה
אחרת
,
אלא
בכל
שנה
היה
עולה
בדרך
אחרת
בשביל
לְשַמֵּעַ
ישראל
ולהעלות
אותם
לשילה.
מימים
ימימה
-
משנה
לשנה
,
כמו
"ושמרת
את
החקה
הזאת
למועדה
מימים
ימימה"
(שמ'
יג
,
י);
או
פירוש:
ממועד
למועד;
וכן
תרגם
יונתן:
"מזמן
מועד
למועד".
להשתחוות
ולזבוח
-
להתפלל
לפני
יי
ולזבוח
שם
זבח
המועד.
ובדרש
(מ"ש
א
,
ז):
רבי
אבא
בשם
רבי
יצחק:
שקולה
תפילה
כנגד
הקרבנות
,
שנאמר
להשתחוות
ולזבוח.
ורבנן
אמרי:
חביבה
תפילה
יותר
מן
הקרבנות
,
דכתיב
להשתחות
ואחר
כך
לזבוח.
ושם
שני
בני
עלי
-
זכרם
על
הזבח
,
לפי
מה
שעתיד
לזכור
עליהם
מה
שהיו
עושים
בקרבנות.
מימים
ימימה
-
הרצון
בזה:
משנה
לשנה
,
או
מרגל
לרגל
,
כמצות
התורה.
והיותר
נכון
,
שמשנה
לשנה
היה
עולה
שם
עם
נשיו
ברגל
אחד
מהרגלים
,
ואולם
הוא
והזכרים
אשר
לו
היו
עולים
שם
בכל
רגל
ורגל
,
ולזה
נאמר
ועלה
האיש
ההוא
מעירו
מימים
ימימה
-
רוצה
לומר
,
שפעם
אחת
בשנה
היה
עולה
מעירו
,
בדרך
שלא
נשאר
לו
שם
בביתו
אפילו
הנשים
והטף.
להשתחוות
ולזבוח
ליי'...
בשילה
-
פירשו
רבותינו
ז"ל
(מ"ש
א
,
ז)
להשתחוות:
להתפלל.
ואע"פ
שהיה
מתפלל
גם
כן
בעירו
,
הנה
התפלה
בבית
המקדש
היתה
יותר
נבחרת.
ואיפשר
גם
כן
שהיתה
השתחואה
ממש
,
כי
הנכנס
שם
היה
משתחוה
,
כמו
שאמרו
ז"ל
(משנה
תמיד
ז
,
א).
ולזבוח
-
הם
שלמי
שמחה
ושלמי
חגיגה.
מימים
ימימה
-
תרגמו:
"מזמן
מועד
למועד".
ולפי
פשוטו
נראה:
משנה
לשנה
,
כמו
שכתוב
לפנינו
"וכן
יעשה
שנה
בשנה"
(להלן
,
ז).
ויש
לומר
,
שנדר
היה
לו
שיעלה
שם
בכל
שנה
ושנה
הוא
וביתו
לזבוח
שם
,
בלא
שלשה
רגלים
,
כי
בשלשה
רגלים
הזכרים
חייבים
ולא
הנשים;
וכך
אומר
לפנינו
"לזבוח...
את
זבח
הימים
ואת
נדרו"
(להלן
,
כא)
,
אלמא
בנדר
,
היה
עליו
לעלות
שם
בכל
שנה
ושנה
ביום
הקבוע
לו.