תנ"ך - ותקם
חנה
אחרי
אכלה
בשלה
ואחרי
שתה
ועלי
הכהן
ישב
על־הכסא
על־מזוזת
היכל
ה':
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַתָּ֣קָם
חַנָּ֔ה
אַחֲרֵ֛י
אָכְלָ֥ה
בְשִׁלֹ֖ה
וְאַחֲרֵ֣י
שָׁתֹ֑ה
וְעֵלִ֣י
הַכֹּהֵ֗ן
יֹשֵׁב֙
עַל־הַכִּסֵּ֔א
עַל־מְזוּזַ֖ת
הֵיכַ֥ל
יְהוָֽה:
(שמואל א פרק א פסוק ט)
וַתָּקָם
חַנָּה
אַחֲרֵי
אָכְלָה
בְשִׁלֹה
וְאַחֲרֵי
שָׁתֹה
וְעֵלִי
הַכֹּהֵן
יֹשֵׁב
עַל־הַכִּסֵּא
עַל־מְזוּזַת
הֵיכַל
יְהוָה:
(שמואל א פרק א פסוק ט)
ותקם
חנה
אחרי
אכלה
בשלה
ואחרי
שתה
ועלי
הכהן
ישב
על־הכסא
על־מזוזת
היכל
ה':
(שמואל א פרק א פסוק ט)
ותקם
חנה
אחרי
אכלה
בשלה
ואחרי
שתה
ועלי
הכהן
ישב
על־הכסא
על־מזוזת
היכל
יהוה:
(שמואל א פרק א פסוק ט)
וְקַמַת
חַנָה
בָּתַר
דַּאֲכַלַת
בְּשִׁילוֹ
וּבָתַר
דִּשׁתִיאוּ
וְעֵלִי
כָהֲנָא
יָתֵיב
עַל
כֻּרסְיָא
בִּסטַר
סִפָּא
דְּהֵיכְלָא
דַייָ
:
שתה
-
ג'
כתב
ה"א:
ש"א
א
,
ט;
יש'
כא
,
ה;
יר'
מט
,
יב.
אכלה
-
ל';
שתה
-
ג'
כת'
ה';
מזוזת
-
ל'
וכל
יחזקאל
דכות'.
אכלה
בשילה
-
לא
מפיק
ה"א
,
והאל"ף
-
חטף
קמץ
,
והוא
כמו
'אחרי
אכול
בשילה
ואחרי
שתה'
,
והלשון
נופל
בין
על
נקיבה
בין
על
זכר;
'אכלה'
-
לשון
'פָעוֹל'
,
כמו
"לאוכלה"
(בר'
א
,
כט)
-
לשון
'לפעול'.
ועלי
הכהן
יושב
על
הכסא
-
אותו
היום
ישב
על
כסא
גדוּלה
,
שנתמנה
שופט
על
ישראל
(ראה
סע"ר
יג).
על
מזוזת
-
כמו
'אצל
מזוזת'.
ותקם
חנה
אחרי
אכלה
בשילו
-
פתרון:
אחרי
עת
האוכל;
לפיכך
אל"ף
שב'אכלה'
נקודה
חטף
קמץ
,
שאם
תאמר
אחרי
אכלה
-
חנה
,
והלא
כבר
נאמר
"ותבכה
ולא
תאכל"
(לעיל
,
ז)?
אלא
על
כורחך
אחרי
אכלה
בשילה
פתרונו:
אחרי
עת
האוכל
שבשילה
,
ואחרי
שתה
-
ואחרי
עת
המשתה.
ועלי
הכהן
יושב
על
הכסא
על
מזוזת
היכל
יי'
-
שהיה
משמר
משמרת
הקדש;
ולפי
שרוצה
לומר
בסמוך
ועלי
שומר
את
פיה
,
אם
לא
קדם
ולימדך
שאותה
שעה
היה
עלי
שם
,
כשתגיע
ל"ויאמר
אליה
עלי
עד
מתי
תשתכרין"
(להלן
,
יד)
,
היית
תוהא
לומר:
היכן
היה
עלי
אותה
שעה?
זהו
לפי
פשוטו;
ומדרשו
(סע"ר
י"ג):
אותו
היום
מינוהו
שופט.
אכלה
-
מקור
בתוספת
ה"א
,
ואין
הה"א
לנקיבה
כי
איננה
במפיק;
וכן
שתה
-
מקור;
ופירושו:
אחרי
שאכלו
ושתו.
ואפשר
כי
חנה
גם
כן
אכלה;
ואע"פ
שאמר
"ותבכה
ולא
תאכל"
(לעיל
,
ז)
,
אפשר
כי
אחר
שאמר
לה
בעלה
"ולמה
לא
תאכלי"
(לעיל
,
ח)
ופצר
בה
,
אכלה
מעט.
ובעל
הדרש
שאמר
(כתובות
סה
,
א):
'שתה'
ולא
'שתתה'
,
לא
דקדק.
ועלי
הכהן
יושב
על
הכסא
על
מזוזת
היכל
יי'
-
פירוש:
סמוך
למזוזת
,
כי
המזוזות
הם
לחיי
השערים
,
לא
המפתן;
וכן
"ועליו
מטה
מנשה"
(במ'
ב
,
כ)
-
סמוך
לו;
"וזבחת
עליו"
(שמ'
כ
,
כא)
-
סמוך
לו;
וכן
תרגם
יונתן:
"בסטר
סיפא
דהיכלא
דיי'".
ומרבותינו
ז"ל
שאמרו
(שו"ט
א
,
ב)
,
כי
אין
ישיבה
בעזרה
אפילו
למלכי
בית
דוד
,
אלא
לכהן
גדול
,
שנאמר
ועלי
הכהן
יושב
על
הכסא
על
מזוזת;
אבל
"ויבא
דוד
וישב
לפני
יי'"
(ש"ב
ז
,
יח)
,
פירשוהו
,
שישב
עצמו
בתפילה.
ודרשו
רבותינו
ז"ל
ישב
שהוא
חסר
ו"ו
,
ואמרו
(מ"ש
א
,
ט):
ישב
כתיב
,
מלמד
שבאותו
היום
מינוהו
כהן
גדול.
והנה
קמה
חנה
אחרי
האכילה
והשתיה
,
אבל
היא
לא
אכלה
ולא
שתתה
,
כמו
שאמר
"ותבכה
ולא
תאכל"
(לעיל
,
ז)
,
וכמו
שאמרה
"יין
ושכר
לא
שתיתי"
(להלן
,
טו).
ועלי
הכהן
היה
יושב
על
הכסא
אצל
מזוזת
היכל
יי'
-
ולא
היה
יושב
בהיכל
אבל
בעזרה
,
והיה
לו
רשות
לשבת
שם
,
לפי
שהיה
כהן
גדול.
אחרי
אכלה
בשילו
ואחרי
שתה
-
פירוש:
אחר
האכל
שלה
ואחר
השתה
שלה.