תנ"ך - ויאמר
שמואל
אל־העם
ה'
אשר
עשה
את־משה
ואת־אהרן
ואשר
העלה
את־אבתיכם
מארץ
מצרים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וַיֹּ֥אמֶר
שְׁמוּאֵ֖ל
אֶל־הָעָ֑ם
יְהוָ֗ה
אֲשֶׁ֤ר
עָשָׂה֙
אֶת־מֹשֶׁ֣ה
וְאֶֽת־אַהֲרֹ֔ן
וַאֲשֶׁ֧ר
הֶעֱלָ֛ה
אֶת־אֲבֹתֵיכֶ֖ם
מֵאֶ֥רֶץ
מִצְרָֽיִם:
(שמואל א פרק יב פסוק ו)
וַיֹּאמֶר
שְׁמוּאֵל
אֶל־הָעָם
יְהוָה
אֲשֶׁר
עָשָׂה
אֶת־מֹשֶׁה
וְאֶת־אַהֲרֹן
וַאֲשֶׁר
הֶעֱלָה
אֶת־אֲבֹתֵיכֶם
מֵאֶרֶץ
מִצְרָיִם:
(שמואל א פרק יב פסוק ו)
ויאמר
שמואל
אל־העם
ה'
אשר
עשה
את־משה
ואת־אהרן
ואשר
העלה
את־אבתיכם
מארץ
מצרים:
(שמואל א פרק יב פסוק ו)
ויאמר
שמואל
אל־העם
יהוה
אשר
עשה
את־משה
ואת־אהרן
ואשר
העלה
את־אבתיכם
מארץ
מצרים:
(שמואל א פרק יב פסוק ו)
וַאֲמַר
שְׁמוּאֵל
לְעַמָא
יְיָ
דַּעֲבַד
גְּבוּרָן
עַל
יְדֵי
מֹשֶׁה
וְאַהֲרֹן
וּדאַסֵיק
יָת
אֲבָהָתְכוֹן
מֵאַרעָא
דְמִצרָיִם
:
אשר
עשה
את
משה
ואת
אהרן
-
להיות
נכונים
לשליחותו
להוציא
את
אבותיכם
ממצרים.
ולאחר
שחלט
מהם
הדבר
,
שלא
עשקם
ולא
רצץ
משפטם
ולא
לקח
מהם
כופר
,
התחיל
להיות
תובע
מהם
מה
ראו
לשאול
מלך
ושופט
בימיו
,
מה
שלא
שאלו
מיום
עלותם
מארץ
מצרים
בכל
דור
עד
שמואל.
שהרי
כששלח
יי'
את
משה
ואהרון
,
לא
אמרו:
אין
אנו
חפיצים
בך
,
כי
מלך
נמליך
עלינו;
ולא
תאמר
משה
ואהרן
בלבד
,
אלא
אפילו
כששלח
את
ירובעל
ואת
בדן
,
זה
שמשון
שיצא
משבט
דן
,
והם
היו
פחותין
ממשה
ואהרן
,
אעפ"כ
לא
אמרו:
אין
אנו
חפיצים
בהן
,
כי
מלך
ימלוך
עלינו.
מה
ראיתם
למאוס
בי
מה
שלא
מאסתם
במנהיגי
כל
דור
ודור
מיום
שיצאו
אבותינו
ממצרים
עד
היום
הזה?
ויי'
אשר
עשה
את
משה
ואת
אהרן
שמונים
שנה
לפני
הגאולה
,
שיהו
מזומנים
לדבר
בעת
הגאולה
,
ואשר
העלה
את
בני
ישראל
מארץ
מצרים
על
ידם
,
כאשר
בא
יעקב
מצרים
ויצעקו
אבותיכם
אל
יי'
,
וישלח
יי'
את
משה
ואת
אהרן
ויוציאו
את
אבותיכם
ממצרים
-
ולא
מצינו
שאמרו
אבותינו:
אין
רצונינו
לצאת
על
ידיכם
,
אם
לא
יוסיף
שלוח
אלינו
נכבדים
מכם.
אשר
עשה
את
משה
ואת
אהרן
-
אשר
הגדילם
ולימדם;
וכן
"ואת
הנפש
אשר
עשו
בחרן"
(בר'
יב
,
ה).
ויונתן
תירגם:
"יי'
דעבד
גבורן
על
ידי
משה
ואהרן".
וטעם
הפסוק
הזה
על
אשר
הקדים
"עד
יי'"
(לעיל
,
ה)
,
כלומר:
יי'
אשר
עשה
את
משה
ואת
אהרן
לגאלתכם
,
ועל
ידם
העלה
את
אבותיכם
מארץ
מצרים
,
הוא
יהיה
עד
ביני
וביניכם.
והנה
אמר
שמואל:
יי'
אשר
עשה
את
משה
ואת
אהרן
-
לעוצם
השגחתו
על
ישראל
,
ואשר
העלה
את
אבותיכם
מארץ
מצרים
-
רצה
בזה
,
כי
יי'
שעשה
כל
זה
,
הוא
יהיה
לעד
ביניהם.
או
אמר
זה
על
צד
ההודעה
,
והרצון
בו:
יי'
הוא
אשר
עשה
כל
זה
להשגחתו
על
ישראל
,
וזה
נגלה
מצד
האותות
והמופתים
שנתחדשו
אז;
וזה
יותר
נכון
ויותר
נקשר
למה
שאחריו.
יי'
אשר
עשה
וגו'
-
זה
ביאור
מי
הוא
זה
יי'
שקדם
זכרו
(לעיל
,
ה)
,
להעיר
לב
העם
ההוא
לטוב.