תנ"ך - והבטת
צר
מעון
בכל
אשר־ייטיב
את־ישראל
ולא־יהיה
זקן
בביתך
כל־הימים:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְהִבַּטְתָּ֙
צַ֣ר
מָע֔וֹן
בְּכֹ֥ל
אֲשֶׁר־יֵיטִ֖יב
אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל
וְלֹא־יִֽהְיֶ֥ה
זָקֵ֛ן
בְּבֵיתְךָ֖
כָּל־הַיָּמִֽים:
(שמואל א פרק ב פסוק לב)
וְהִבַּטְתָּ
צַר
מָעוֹן
בְּכֹל
אֲשֶׁר־יֵיטִיב
אֶת־יִשְׂרָאֵל
וְלֹא־יִהְיֶה
זָקֵן
בְּבֵיתְךָ
כָּל־הַיָּמִים:
(שמואל א פרק ב פסוק לב)
והבטת
צר
מעון
בכל
אשר־ייטיב
את־ישראל
ולא־יהיה
זקן
בביתך
כל־הימים:
(שמואל א פרק ב פסוק לב)
והבטת
צר
מעון
בכל
אשר־ייטיב
את־ישראל
ולא־יהיה
זקן
בביתך
כל־הימים:
(שמואל א פרק ב פסוק לב)
וּתהֵי
מִסתַּכַּל
וּתהֵי
חָזֵי
בְּעָקְתָא
דְּתֵיתֵי
עַל
אֱנָשׁ
בֵּיתָך
בְּחוֹבִין
דְּחַבתּוּן
בְּבֵית
מַקדְּשִׁי
וּבָתַר
כֵּין
אַיתִי
טָבְתָא
עַל
יִשׂרָאֵל
וְלָא
יְהֵי
סָב
בְּבֵיתָך
כָּל
יוֹמַיָא
:
מעון
-
ד':
ראה
לעיל
,
כט.
והבטת
צר
מעון
-
וראית
צרתך
בצידך
בתוך
מעוני
,
כאשה
הרואה
צרתה
עמה
בבית.
בכל
אשר
ייטיב
את
ישראל
-
כשיבנה
בית
עולמים
בימי
שלמה
,
ותהא
טובתם
של
ישראל
שלימה
,
כמה
שנאמר
שם
"לא
נפל
דבר
אחד
מכל
דברו
הטוב"
(מ"א
ח
,
נו);
"יהודה
וישראל
רבים
כחול"
וגו'
(מ"א
ד
,
כ);
"וישב
יהודה
וישראל
לבטח
איש
תחת
גפנו
ותחת
תאנתו...
כל
ימי
שלמה"
(מ"א
ה
,
ה).
ולא
יהיה
זקן
בביתך
-
מדה
כנגד
מדה:
אתם
אכלתם
קדשים
לפני
זמנם
,
בטרם
יקטירון
את
החלב
,
אף
אתם
תמותו
לפני
זמן.
והבטת
צר
מעון
בכל
אשר
ייטיב
את
ישראל
-
כשיבא
אותו
היום
שיאמר
בו
"ויזבח
שלמה
את
זבח
השלמים
אשר
זבח
ליי'
בקר
עשרים
ושנים
אלף
וצאן
מאה
ועשרים
אלף"
(מ"א
ח
,
סג)
,
ויהיו
מכהנים
בני
אלעזר
,
ואתה
תביט
צר
מעון
-
'אשטרייט
הירבירק'
בלעז.
צר
מעון
-
מעון
הוא
בית
יי'
,
ופירוש
צר
-
כמו
"וכעסתה
צרתה"
(ש"א
א
,
ו);
כי
כמו
ששתי
נשים
לאיש
אחד
צרות
זו
לזו
,
כן
שני
כהנים
בבית
המקדש
צרים
זה
לזה
,
לפי
שכל
אחד
נוטל
חלקו
ועינו
צרה
בשל
חבירו.
'צר'
סמוך
ל'מעון'
,
או
פירושו:
צר
במעון.
בכל
הטוב
אשר
ייטיב
-
בכל
הטוב
אשר
ייטיב
יי'
את
ישראל
כשיבנה
בית
המקדש
,
זרעך
יהיה
נקלה
שם
,
שיהיה
גדול
עליהם
והם
טפלים
לאחרים.
ויונתן
תרגם
הפסוק
כן:
"ותהי
מסתכל
ותהי
חזי
בעקתא
דתיתי
על
אנש
ביתך
בחובין
דחבתון
בבית
מקדשי
,
ובתר
כן
אייתי
טבא
על
ישראל".
והבטת
צר
מעון
בכל
אשר
ייטיב
את
ישראל
-
רוצה
לומר
,
שכבר
תביט
מקום
צר
-
דחוק
לך
-
בכל
הטוב
אשר
ייטיב
יי'
את
ישראל
,
ולא
יהיה
בך
לו
חלק
לשמח
בו.
ולא
יהיה
זקן
בביתך
כל
הימים
-
רוצה
לומר
,
שלא
ימצא
אדם
בביתו
כל
הימים
כמו
שהוא
עתה
,
שהיה
בו
עלי
שהיה
חכם
ונביא.
והבטת
צר
מעון
-
תביט
הצר
שלך
שיכהן
בכהונה
גדולה
במעוני.
והבי"ת
חסר.