תנ"ך - רגלי
חסידו
ישמר
ורשעים
בחשך
ידמו
כי־לא
בכח
יגבר־איש:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
רַגְלֵ֤י
חֲסִידָו֙
יִשְׁמֹ֔ר
וּרְשָׁעִ֖ים
בַּחֹ֣שֶׁךְ
יִדָּ֑מּוּ
כִּי־לֹ֥א
בְכֹ֖חַ
יִגְבַּר־אִֽישׁ:
(שמואל א פרק ב פסוק ט)
רַגְלֵי
חֲסִידָו
יִשְׁמֹר
וּרְשָׁעִים
בַּחֹשֶׁךְ
יִדָּמּוּ
כִּי־לֹא
בְכֹחַ
יִגְבַּר־אִישׁ:
(שמואל א פרק ב פסוק ט)
רגלי
חסידו
ישמר
ורשעים
בחשך
ידמו
כי־לא
בכח
יגבר־איש:
(שמואל א פרק ב פסוק ט)
רגלי
חסידו
ישמר
ורשעים
בחשך
ידמו
כי־לא
בכח
יגבר־איש:
(שמואל א פרק ב פסוק ט)
גִּויָת
עַבדוֹהִי
צַדִּיקַיָא
יִטַר
מִגֵּיהִנָם
וְרַשִׁיעַיָא
בְּגֵיהִנָם
בַּחֲשׁוֹכָא
יִדְּדָנוּן
לְהוֹדָעָא
אֲרֵי
לָא
מַן
דְּאִית
בֵּיהּ
חֵילָא
זָכֵי
לְיוֹם
דִּינָא
:
חסידו
-
ב'
חסר:
ש"א
ב
,
ט;
מש'
ב
,
ח.
חסידו
-
ב'
חס';
לא
בכח
-
ל';
יגבר
-
ל'.
חסידו
-
כתיב
,
'חסידיו'
קרי:
בין
יחיד
בין
מרובים;
וכן
"יחתו
מריביו"
(להלן
,
י)
,
'מריבו'
כתיב
-
בין
יחיד
בין
מרובים
(ראה
מ"ש
ה
,
טז
-
יז).
רגלי
חסידיו
ישמר
-
שלא
יתנגפו
באבן
,
מלבוא
לידי
שום
תקלה.
ורשעים
בחשך
ידמו
-
פתרון:
ימחו
,
כמו
"הדמין
תתעבדון"
(דנ'
ב
,
ה).
כי
לא
בכח
יגבר
איש
,
אלא
חסדו
של
חסיד
הוא
שומר
את
רגליו
שלא
יתנגפו
,
וצדקתו
היא
שעומדת
לו
,
ולא
כוחו
ועוצם
ידו.
כי
לא
בכח
יגבר
איש
נותן
טעם
לרגלי
חסידיו
ישמר
,
ומוסב
עליו.
חסידו
-
כתוב
בלא
יו"ד
,
וכן
"מריבו
עלו"
(להלן
,
י)
,
והעניין
אחד
,
כי
יו"ד
הרבוי
תפול
לפעמים.
ישמר
-
שלא
ינגפו.
ידמו
-
ישתקו
מרגשתם
ורשעתם;
או
פירושו:
יכרתו;
וכן
"אל
תדמו
בעוונה"
(יר'
נא
,
ו).
ופירוש
בחשך:
כאדם
שהולך
בחשך
,
שיפול.
כי
לא
בכח
-
כי
לא
יהיה
מה
שיחשבו
שיגברו
בכוחם
ובחילם
,
כי
כאשר
יהיה
רצון
האל
להושיבם
בחושך
,
והיא
הצרה
שתבוא
עליהם
,
לא
תועילם
גבורתם
ועושרם.
כי
השם
יתברך
מקים
מעפר
דל
וירים
האביון
מן
האשפה
-
רוצה
לומר:
מי
שהיה
אביון
כל
כך
,
עד
שהיה
מנקה
המקומות
להסיר
מהם
האשפה
והלכלוך
,
ירימהו
השם
יתברך
להושיב
אותו
עם
נדיבים
,
וינחילם
כסא
כבוד
-
רוצה
לומר
,
שישימם
מלכים
נכבדים
ומנהיגים
אחר
היותם
דלים
ואביונים.
והנה
אמרה
זה
,
לפי
מה
שאחשוב
,
על
דלותה
מהבנים
,
ונתן
לה
השם
יתברך
בן
,
שסופו
להיות
מושל
בישראל
ממשלה
נכבדת.
והנה
היה
זה
כן
,
כי
ליי'
עמודי
הארץ
,
ועל
העמודים
ההם
שת
הישוב
,
אשר
בו
ימצא
המין
האנושי.
ואלו
העמודים
ההם
הם
אופני
השגחתו
באלו
השפלים
,
אשר
הם
סבת
קיום
המין
האנושי
באופן
שלם
,
ובזאת
ההשגחה
ישמור
רגלי
חסידיו
מהכשל
ברעות
העולם.
ואולם
הרשעים
לא
יכין
להם
אור
יראה
להם
הרע
שיפלו
בו
כדי
שישמרו
ממנו
,
אבל
יכרתו
בחשך.
וכבר
יתבאר
שזה
אמת
,
כי
לא
בכח
יגבר
איש
,
אבל
ימצא
שינוצח
,
עם
היותו
יותר
חזק
משכנגדו
,
וזה
יהיה
,
בהכרח
,
מצד
השגחת
השם
יתברך
באיש
החלוש.