תנ"ך - ושמואל
ראה
את־שאול
וה'
ענהו
הנה
האיש
אשר
אמרתי
אליך
זה
יעצר
בעמי:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וּשְׁמוּאֵ֖ל
רָאָ֣ה
אֶת־שָׁא֑וּל
וַיהוָ֣ה
עָנָ֔הוּ
הִנֵּ֤ה
הָאִישׁ֙
אֲשֶׁ֣ר
אָמַ֣רְתִּי
אֵלֶ֔יךָ
זֶ֖ה
יַעְצֹ֥ר
בְּעַמִּֽי:
(שמואל א פרק ט פסוק יז)
וּשְׁמוּאֵל
רָאָה
אֶת־שָׁאוּל
וַיהוָה
עָנָהוּ
הִנֵּה
הָאִישׁ
אֲשֶׁר
אָמַרְתִּי
אֵלֶיךָ
זֶה
יַעְצֹר
בְּעַמִּי:
(שמואל א פרק ט פסוק יז)
ושמואל
ראה
את־שאול
וה'
ענהו
הנה
האיש
אשר
אמרתי
אליך
זה
יעצר
בעמי:
(שמואל א פרק ט פסוק יז)
ושמואל
ראה
את־שאול
ויהוה
ענהו
הנה
האיש
אשר
אמרתי
אליך
זה
יעצר
בעמי:
(שמואל א פרק ט פסוק יז)
וּשׁמוּאֵל
חֲזָא
יָת
שָׁאוּל
וּמִן
קֳדָם
יְיָ
אִתאֲמַר
לֵיהּ
הָא
גֻברָא
דַּאֲמַרִית
לָך
דֵּין
יַעדֵּי
מַרוְתָא
מִן
עַמִי
:
יעצר
-
ג'
וחסר:
ש"א
ט
,
יז;
איוב
יב
,
טו;
דה"ב
יד
,
י.
יעצר
ג'
וחס'
זה
יעצר
בעמי
אל
יעצר
עמך
אנוש
הן
יעצר
במים
ויבשו
.
זה
יעצור
בעמי
-
ימשול;
כי
דרך
המושל
לעצור
העם
במלחמה
,
שלא
יתפשטו
ולא
יתפזרו
זה
מעל
זה
,
ולעצור
בכל
אחד
מעשות
רעה.
בלשונינו
קורין
לו
'דשטניר'.
זה
יעצר
בעמי
-
כמו
"נעצרה
נא
אותך"
(שו'
יג
,
טו);
שכל
העוזר
לאדם
מדחקו
הוא
עוצרהו;
ובלשון
לעז
'רטינש'.
ויי'
ענהו
-
אמר
לו
ברוח
נבואה
,
וכן
תרגמו:
"ומן
קדם
יי'
איתאמר
ליה".
זה
יעצר
-
ימלך
,
כמו
"יורש
עצר"
(שו'
יח
,
ז)
-
יורש
מלוכה;
ונקרא
המלך
'עוצר'
,
לפי
שעוצר
העם
שלא
ילכו
ושלא
יעשו
דבר
אלא
ברשותו.
ויונתן
תירגם:
"דין
יעדי
מרוותא
מן
עמי"
-
יסיר
המרות
והממשלה
מן
עמי;
ואמר
זה
בעבור
הפלשתים
,
שהיו
מושלים
בהם.
ואמר
יעצר
-
כלומר
,
שיעצר
פלשתים
וימנעם
מלהלחם
בישראל
,
כמו
שאמר
"והושיע
את
עמי
מיד
פלשתים"
(לעיל
,
טז).
והנה
שמואל
,
להיות
מחשבתו
משוטטת
בענין
המלך
ששאלו
ישראל
,
מי
מהם
יבחר
לו
להיות
מלך
,
כי
כבר
אמר
לו
השם
יתברך
שימליך
לישראל
מלך
,
הגיע
אליו
הנבואה
בזה
קודם
ששאל
ממנו
שאול
דבר.
ולזה
הודיע
אותו
כל
עניניו
תכף
,
ובשר
אותו
על
דבר
המלוכה
,
כשאמר
לו
שכל
חמדת
ישראל
היא
לו
ולכל
בית
אביו.
יעצור
-
כי
המלך
המושל
עוצר
העם
מכמה
פנים.
ושמואל
ראה
את
שאול
ויי'
ענהו
-
פירוש:
ראה
אותו
יפה
והגון
,
ואמר
בלבו
שמא
זהו
שאמר
לו
הבורא
אתמול
,
והיה
ירא
לגלות
לו
עד
שענהו
השם.